Φίλης: “Επανάληψη χρεοκοπημένων παιδαγωγικών αντιλήψεων το νομοσχέδιο Κεραμέως”
Σε μέτρα που θα επιδεινώσουν την κατάσταση και θα οδηγήσουν στην περαιτέρω υποβάθμιση του δημόσιου σχολείου καταφεύγει η κυβέρνηση, όπως τονίζει ο τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ Νίκος Φίλης, μετά τα όσα ανακοινώθηκαν για το εκπαιδευτικό νομοσχέδιο, που συζητήθηκε την Τετάρτη στο υπουργικό συμβούλιο.
Ο ίδιος προσθέτει ότι η κυβέρνηση επιμένει «σε ακραίες ρυθμίσεις, όπως το νέο εξεταστικό σύστημα – λαιμητόμος για τα Πανεπιστήμια και η κατάργηση μαθημάτων των Κοινωνικών Επιστημών και της Καλλιτεχνικής Παιδείας στο Λύκειο».
Παράλληλα, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ επισημαίνει ότι «δεν πρόκειται για νέες ιδέες αλλά για επανάληψη χρεοκοπημένων παιδαγωγικών αντιλήψεων του νεοφιλελεύθερου – “αγοραίου” σχολείου, με τις οποίες προάγονται ο ανταγωνισμός και η ανασφάλεια και όχι η ηρεμία και η συνεργασία στη σχολική ζωή».
Καταλήγοντας, ο Νίκος Φίλης υπογραμμίζει ότι «η μάχη για ένα δημοκρατικό, συμμετοχικό, συμπεριληπτικό σχολείο της γνώσης και της προκοπής, θα δοθεί με ένταση μέσα και έξω από τη Βουλή. Και θα κριθεί στα σχολεία και τα Πανεπιστήμια, όταν θα ανοίξουν με το καλό τον Σεπτέμβριο».
Αναλυτικά η δήλωση του Ν. Φίλη:
Μέσα στην πανδημία, με ευθύνη της κυβέρνησης, η εκπαίδευση πήγε από το κακό στο χειρότερο. Εκτοξεύτηκαν οι κοινωνικές – εκπαιδευτικές ανισότητες, αντιμετωπίστηκαν με αυταρχισμό οι εκπαιδευτικοί και τα παιδιά. Κι ενώ βρισκόμαστε μπροστά σε μια δύσκολη χρονιά, κατά την οποία πρέπει να αποκατασταθεί η λειτουργία του σχολείου, να προωθηθεί η συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, ώστε να αντιμετωπιστούν τα μαθησιακά και τα ψυχοκοινωνικά προβλήματα των μαθητών, η κυβέρνηση καταφεύγει σε μέτρα που θα επιδεινώσουν την κατάσταση και θα οδηγήσουν στην περαιτέρω υποβάθμιση του δημόσιου σχολείου.
Σε αυτό συντείνουν οι πρώτες πληροφορίες για το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδεία αλλά και η επιμονή σε ακραίες ρυθμίσεις, όπως το νέο εξεταστικό σύστημα – λαιμητόμος για τα Πανεπιστήμια και η κατάργηση μαθημάτων των Κοινωνικών Επιστημών και της Καλλιτεχνικής Παιδείας στο Λύκειο.
- Δεν πρόκειται για νέες ιδέες αλλά για επανάληψη χρεοκοπημένων παιδαγωγικών αντιλήψεων του νεοφιλελεύθερου – «αγοραίου» σχολείου, με τις οποίες προάγονται ο ανταγωνισμός και η ανασφάλεια και όχι η ηρεμία και η συνεργασία στη σχολική ζωή. Επανέρχονται επίσης παλαιοκομματικά πρότυπα, όπως ο παντοδύναμος διευθυντής σχολικής μονάδας, καθώς και ο αλήστου μνήμης «επιθεωρητισμός» με πρόσχημα την αξιολόγηση. Στην ουσία εξαφανίζεται ο Σύλλογος Διδασκόντων και το σχολείο ολοένα και περισσότερο προσομοιάζει με «υποκατάστημα» εμπορικής αλυσίδας.
Τα σχολεία κατηγοριοποιούνται ανά γειτονιά και Δήμο. Αντί για άριστα σχολεία για όλα τα παιδιά, τα σχολεία διαχωρίζονται σε «καλά» και «κακά», ένα μέτρο που αποτελεί το πρώτο βήμα για να επιβληθούν τιμωρίες με τη μορφή στέρησης πόρων, όπως ήδη έχει συμβεί με τα Πανεπιστήμια. Τέτοια σχέδια είμαστε σίγουροι ότι θα βρούν και πάλι αντιμέτωπη την εκπαιδευτική κοινότητα. Τα παιδιά και τους γονείς που αγωνιούν και όλους εμάς που αγωνιζόμαστε για ένα σχολείο ισότητας και ποιότητας.
Διερωτώμαι, τι διάλογος μπορεί να γίνει για μέτρα σαν αυτά, όταν μάλιστα ο πρωθυπουργός αρνήθηκε να απαντήσει σε αλλεπάλληλες επίκαιρες ερωτήσεις του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, για τον «σφαγιασμό» και τον αποκλεισμό από τα Πανεπιστήμια δεκάδων χιλιάδων υποψηφίων;
- Η μάχη για ένα δημοκρατικό, συμμετοχικό, συμπεριληπτικό σχολείο της γνώσης και της προκοπής θα δοθεί με ένταση μέσα και έξω από τη Βουλή. Και θα κριθεί στα σχολεία και τα Πανεπιστήμια, όταν θα ανοίξουν με το καλό τον Σεπτέμβριο. Με πρόσθετα υγειονομικά μέτρα, όπως προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ και με τουλάχιστον 15.000 διορισμούς, αν δεν θέλουμε τα διδακτικά κενά να καλύπτονται από κακοπληρωμένες ελαστικές μορφές απασχόλησης των αναπληρωτών, που τείνουν να γίνουν ο κανόνας στην εκπαίδευση.
Αναλυτικά οι δηλώσεις της υπουργού Παιδείας Ν. Κεραμέως στο υπουργικό συμβούλιο:
«Το προτεινόμενο νομοσχέδιο περιλαμβάνει ρυθμίσεις που αποσκοπούν στην ενίσχυση της αυτονομίας των σχολικών μονάδων, στην ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών, με διαρκή παροχή ανατροφοδότησης, αξιολόγηση με καθαρά βελτιωτικό χαρακτήρα και συνεχείς επιμορφώσεις που οδηγούν στην επαγγελματική πρόοδο, στην ανάδειξη της διοίκησης της εκπαίδευσης σε κεντρικό πυλώνα παιδαγωγικής στήριξης του σχολείου, με επιστημονικά κριτήρια επιλογής και αξιολόγηση, στον εκσυγχρονισμό της εκκλησιαστικής εκπαίδευσης.
Περιλαμβάνονται τομές, όπως το πολλαπλό βιβλίο, η αποκέντρωση και ευελιξία έγκρισης εκπαιδευτικών προγραμμάτων, ερευνών και πρακτικής άσκησης, η αξιολόγηση μαθητών με καινοτόμες μεθόδους, όπως η “ανεστραμμένη τάξη”.
Σημειώνεται ότι η Ελλάδα, σήμερα, είναι η χώρα με τον χαμηλότερο δείκτη σχολικής αυτονομίας ανάμεσα σε όλα τα κράτη-μέλη του ΟΟΣΑ και μια από τις ελάχιστες ευρωπαϊκές χώρες όπου η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και των στελεχών εκπαίδευσης δεν έχει εφαρμοστεί ακόμα στην πράξη.
Αναπτύσσεται σε τέσσερις άξονες:
- Τη μεγαλύτερη αυτονομία της σχολικής μονάδας και την ενίσχυση της εμπιστοσύνης στους εκπαιδευτικούς. Η ποιότητα των εκπαιδευτικών συστημάτων τείνει να είναι άμεσα συναρτώμενη με το βαθμό αποκέντρωσής τους, ελευθερίας και αυτονομίας των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων, τομέα στον οποίο η χώρα μας υστερεί σημαντικά σε σχέση με άλλες χώρες. Δείχνουμε μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς μας, με ενισχυμένη ελευθερία στην οργάνωση της διδασκαλίας, ενισχύουμε το ρόλο του διευθυντή και αυξάνουμε τις θέσεις ευθύνης για τους εκπαιδευτικούς, θεσπίζουμε ένα πλαίσιο αυξημένης διαφάνειας και λογοδοσίας, εξασφαλίζουμε μεγαλύτερους βαθμούς ευελιξίας, απελευθερώνουμε τις δημιουργικές δυνάμεις της εκπαίδευσης.
- Την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, με καθαρά βελτιωτικό, μη τιμωρητικό χαρακτήρα, ως μηχανισμό ενδυνάμωσης των εκπαιδευτικών και διαρκούς βελτίωσης της παρεχόμενης εκπαίδευσης και του σχολείου. Η αξιολόγηση αποτελεί απαραίτητο συμπληρωματικό μέτρο για τη θέσπιση ενός ισχυρού μηχανισμού ανατροφοδότησης και διασφάλισης της ποιότητας στην εκπαίδευση, ενώ είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την επιμόρφωση. Αποτελεί, επιπλέον, απαραίτητη προϋπόθεση για την αποτελεσματική αποκέντρωση του εκπαιδευτικού συστήματος. Η αξιολόγηση, σε κεντρικό ή τοπικό επίπεδο, αποτελεί κοινή πρακτική στο 90% των ευρωπαϊκών χωρών.
- Τις δομές εκπαίδευσης, για την περαιτέρω συμβολή τους στην αποτελεσματική υποστήριξη του σχολείου. Στόχος, η ίδρυση θέσεων στελεχών με αμιγώς παιδαγωγικό χαρακτήρα, ο εξορθολογισμός της διαδικασίας επιλογής στελεχών και η ουσιαστική συμβολή των στελεχών αυτών τόσο στην επιμόρφωση όσο και στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, που θα καταστήσουν τις νέες Δομές Εκπαίδευσης κρίσιμο πυλώνα για την αποτελεσματική παιδαγωγική υποστήριξη του αυτόνομου σχολείου. Επενδύουμε στους εκπαιδευτικούς και τα στελέχη μας.
- Την εκκλησιαστική εκπαίδευση. Το υπό συζήτηση νομοσχέδιο επιχειρεί να εκσυγχρονίσει και να οργανώσει εξ ολοκλήρου και σε νέα βάση τη δευτεροβάθμια, μεταδευτεροβάθμια και ανώτατη εκκλησιαστική εκπαίδευση, ενισχύοντας ουσιαστικά την παρεχόμενη εκπαίδευση στους υποψηφίους κληρικούς».