Όταν η Τζένιφερ Λόπεζ,”ερήμην” του ΚΑΣ,”πατούσε” στην Ακρόπολη- Αντιδράσεις για το ντεφιλέ του Ντιόρ
Ομόφωνα το ΚΑΣ έδωσε το πράσινο φως για τη φωτογράφηση της συλλογής Cruise 2022 του οίκου Dior σε Ακρόπολη, Ηρώδειο, Σούνιο και Αρχαία Αγορά.
H απόφαση έχει ξεσηκώσει αντιδράσεις, καθώς το ίδιο όργανο έχει αρνηθεί πριν τρία χρόνια ανάλογη φωτογράφηση του οίκου Gucci, αλλά και σε πλείστες άλλες περιπτώσεις υπήρξε αυστηρό σε παραχωρήσεις μνημείων για εμπορικούς λόγους. Γνωστές είναι οι αντιδράσεις του και σχετικά με την υλοποίηση της επένδυσης στο Ελληνικό.
Πολλοί ανακαλούν στην μνήμη τους την επίδειξη μόδας του Οίκου Dior πριν 70 χρόνια (1951) στην Ακρόπολη, ενώ και η Τζένιφερ Λόπεζ είχε “πατήσει” στον Ιερό Βράχο και είχε φωτογραφηθεί, το 2008, και μάλιστα με μια απλή απόφαση του Εφόρου της Ακροπόλεως και χωρίς κεντρική απόφαση του ΚΑΣ, κάτι που είχε επικριθεί έντονα.
Όπως επισημαίνει η avgi.gr, πολλά είναι τα κενά ενημέρωσης που προκύπτουν από τη χθεσινή συνεδρίαση, δεδομένου ότι ούτε οι δημοσιογράφοι μπορούν να παρακολουθήσουν το ΚΑΣ λόγω των μέτρων προστασίας για την Covid, ενώ όλες οι δραστηριότητες έχουν ανοίξει, και επιπλέον διότι για πρώτη φορά το υπουργείο Πολιτισμού δεν κάνει επίσημη ενημέρωση, αλλά προβαίνει σε παροχή αποκλειστικής ενημέρωσης και πληροφοριών σε επιλεγμένα ΜΜΕ πριν ακόμα συζητηθούν στο ΚΑΣ. Έχει ενδιαφέρον, κατ’ αρχάς, να μάθουμε ποιες ακριβώς ημέρες του Ιουνίου θα πραγματοποιηθούν οι φωτογραφήσεις, βιντεοσκοπήσεις και ενδεχομένως αεροφωτογραφήσεις των μνημείων. Επίσης, να δημοσιοποιηθούν οι όροι που έχουν τεθεί κατά τη συνεδρίαση. Απομένει επίσης να μάθουμε αν το Ελληνικό Δημόσιο θα έχει επιπλέον έσοδα από αυτή τη δραστηριότητα ή χαριστικά γίνεται όλη η φασαρία και αν θα εισπράξει τα νόμιμα τέλη. Διαρρέεται επίσης ότι οι φωτογραφήσεις θα διαρκέσουν ένα εικοσιτετράωρο ανά αρχαιολογικό χώρο, απασχολώντας περί τα 100 – 150 άτομα. Θα κλείσουν δηλαδή για το κοινό η Ακρόπολη και τα υπόλοιπα πέντε μνημεία τις ημέρες των φωτογραφήσεων και των βιντεοσκοπήσεων; Το κύριο και βασικό ερώτημα ωστόσο παραμένει και είναι σαφές: Γιατί γίνεται όλο αυτό;
Το μόνο βέβαιο πάντως είναι ότι πρόκειται για επετειακή φωτογράφηση, για τα 70 χρόνια από την φωτογράφηση του 1951, όταν ο γνωστός οίκος παρουσίασε τη συλλογή του με φόντο τον Παρθενώνα και το Ερέχθειο. Σύμφωνα με το αίτημα που κατέθεσαν οι εταιρείες Eight E.E. και QOS IKE που εκπροσωπούν τον οίκο Dior (δυστυχώς, κι αυτό από διαρροές το μάθαμε), η συλλογή που θα φωτογραφηθεί στα αρχαία μνημεία «είναι εμπνευσμένη από τον ελληνικό πολιτισμό, τις προγονικές τέχνες, την τεχνογνωσία, την ελληνική μυθολογία αλλά και το διαρκές αποτύπωμα της ελληνικής παράδοσης και δημιουργίας στη συλλογική μνήμη της Ευρώπης». Οι δε φωτογραφήσεις και βιντεοσκοπήσεις θα πλαισιώσουν την επίδειξη μόδας στο Καλλιμάρμαρο στις 17 Ιουνίου.
Για την Ιστορία, θυμίζουμε ότι ανάλογο αίτημα του οίκου Gucci το 2017 είχε απορριφθεί από το ΚΑΣ. Τουλάχιστον δύο μέλη του συμβουλίου είχαν ψηφίσει και τότε ομόφωνα όπως και τώρα! Το δε επιχείρημα ότι το 2017 θα γινόταν πασαρέλα, ενώ το 2021 γίνεται απλή φωτογράφηση είναι προσχηματικό καθώς και στις δύο περιπτώσεις πρόκειται για προώθηση εμπορικού οίκου μόδας με φόντο τα κορυφαία μνημεία που «δι’ αυτά πολεμήσαμεν» διακόσια χρόνια πριν.
Η Τζένιφερ Λόπεζ
Μπορεί να απορρίφθηκε από το ΚΑΣ η πρόταση της Gucci να κάνει την επίδειξη μόδας υψηλής ραπτικής με τίτλο «Gucci Cruz 2018» στην Ακρόπολη, αλλά ο χώρος είχε παραχωρηθεί για να κάνει φωτογράφηση η Τζένιφερ Λόπεζ το 2008.
Συγκεκριμένα, το 2008 η διάσημη τραγουδίστρια είχε έρθει στην χώρα μας για να δώσει μία συναυλία στο πλαίσιο της παγκόσμιας περιοδείας της.
Το θέμα είχε διχάσει τους Έλληνες για το αν έπρεπε ή όχι να φωτογραφηθεί η Τζένιφερ Λόπεζ εκεί, καθώς η Ακρόπολη είναι παγκόσμιο μνημείο πολιτιστικής κληρονομιάς από την UNESCO, ενώ τότε το θέμα δεν είχε περάσει καν από το ΚΑΣ.
Φορώντας ένα γαλάζιο φόρεμα και έχοντας αφήσει τα μαλλιά της ελεύθερα, η Τζένιφερ Λόπεζ φωτογραφήθηκε στο Ερέχθειο, στη βόρεια πλευρά της Ακρόπολης.