Λύκεια: Στα θρανία τη Δευτέρα μετά από πέντε μήνες – “Πιλότος” για τις άλλες βαθμίδες της εκπαίδευσης
Με πυξίδα τα λύκεια, που ανοίγουν αύριο Δευτέρα τις πόρτες τους, με κανόνες προστασίας και υποχρεωτικά self test, μετά από πέντε μήνες στις κόκκινες περιοχές, το υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει την ασφαλή επαναλειτουργία όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης αμέσως μετά το Πάσχα, με στόχο να μην ξανακλείσουν μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς.
Τα λύκεια επελέγησαν από το υπουργείο Παιδείας, να είναι η πρώτη βαθμίδα που θα επανέλθει στο σχολικό χώρο και για το λόγο αυτό ζητήθηκε το «πράσινο φως» της επιστημονικής επιτροπής, με βάση τα ακόλουθα τρία χαρακτηριστικά:
Πρώτον, οι μαθητές της Γ’ λυκείου διαγωνίζονται στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, οι οποίες αναμένεται να διενεργηθούν εφέτος στην ώρα τους, με πιθανή ημερομηνία έναρξης τις 14 ή τις 15 Ιουνίου. Η λειτουργία μόνο της Γ΄ τάξης του λυκείου, την οποία πρότειναν ορισμένοι επιστήμονες δεν ήταν εφικτή για τεχνικούς, πρακτικούς λόγους, καθώς άλλωστε οι καθηγητές διδάσκουν σε όλο το λύκειο και θα ήταν δύσκολο να βρίσκονται στην αίθουσα διδασκαλίας της Γ΄ λυκείου και να κάνουν τηλεκπαίδευση για τις άλλες δύο τάξεις.
Παρότι υπάρχουν πολλοί μαθητές τη τελευταίας τάξης του λυκείου, οι οποίοι συνηθίζουν να αποφεύγουν προς το τέλος της σχολικής χρονιάς την παρουσία τους στο σχολείο, προκειμένου να προετοιμαστούν καλύτερα για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις στο σπίτι ή στο φροντιστήριο, η φετινή ιδιαίτερη χρονιά του κοροναϊού έχει αλλάξει τα δεδομένα, καθώς ήδη απουσιάζουν σχεδόν πέντε μήνες. Επιπλέον το υπουργείο Παιδείας ήθελε να δώσει τη δυνατότητα στους υποψηφίους να προετοιμαστούν με το όσο δυνατόν καλύτερο τρόπο και να επανεισαχθούν σιγά –σιγά στην ψυχολογία της σχολικής τάξης.
Δεύτερον, τα λύκεια έχουν λειτουργήσει εφέτος λιγότερο χρόνο, με δια ζώσης μαθήματα από ό,τι οι υπόλοιπες βαθμίδες. Συγκεκριμένα από τις 10 Νοεμβρίου που έκλεισαν όλα τα σχολεία και μετά,τα λύκεια στις κόκκινες περιοχές δεν έχουν λειτουργήσει καθόλου, ενώ, αντιθέτως τα γυμνάσια, που ακολουθούν στην σειρά προτεραιότητας, λειτούργησαν για περίπου μιάμιση εβδομάδα, ενώ τα δημοτικά σχολεία και τα νηπιαγωγεία ήταν ανοιχτά για πέντε εβδομάδες.
Ο τρίτος λόγος που δόθηκε προτεραιότητα στα λύκεια συνδέεται με την κινητικότητα των πολιτών, καθώς κρίθηκε ότι οι μαθητές λυκείου πηγαίνουν μόνοι τους στο σχολείο, ενώ για παράδειγμα στα δημοτικά σχολεία και τα νηπιαγωγεία, η κινητικότητα γονέων παππούδων και κηδεμόνων θα εκτόξευε τον κίνδυνο περαιτέρω διασποράς του ιού, σε μία συγκυρία , κατά την οποία βρισκόμαστε στην κορύφωση της πανδημίας.
Η ιδιαίτερη επιβαρυμένη επιδημιολογική εικόνα της χώρας ήταν και ο βασικός λόγος διαφωνίας των μελών της επιτροπής, που μειοψήφησαν στην απόφαση για το άνοιγμα των λυκείων, με χαρακτηριστική την ένσταση του καθηγητή Σωτήρη Τσιόδρα.
Το υπουργείο Παιδείας έχει ως «όπλα» την τήρηση των μέτρων προστασίας με αποστάσεις, υποχρεωτική χρήση μάσκας, διαφορετικά διαλείμματα, υγιεινή των χεριών αερισμό των αιθουσών και σταθερές ομάδες μαθητών αλλά κυρίως αυτή τη φορά έχει στα χέρια του το δωρεάν τεστ αυτοδιάγνωσης, που θα γίνεται υποχρεωτικά δύο φορές την εβδομάδα, Δευτέρα και Πέμπτη από μαθητές και εκπαιδευτικούς.
Επόμενο βήμα είναι η λειτουργία με τα ίδια «όπλα», όρους και κανόνες των γυμνασίων δημοτικών και νηπιαγωγείων από τη Δευτέρα 10 Μαίου, δηλαδή αμέσως μετά το Πάσχα και εφόσον θεωρείται ότι την περίοδο εκείνη η επιδημιολογική κατάσταση θα είναι βελτιωμένη, μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς.
Ετσι τα γυμνάσια και τα λύκεια θα λειτουργήσουν μέχρι την Παρασκευή 11 Ιουνίου ώστε στις 14 ή στις 15 Ιουνίου να ξεκινήσουν οι Πανελλαδικές Εξετάσεις.
Τα δημοτικά και νηπιαγωγεία θα παρατείνουν τη λειτουργία τους τουλάχιστον μέχρι την Παρασκευή 25 Ιουνίου όπως είχε γίνει και πέρυσι.
Οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί, οφείλουν να έχουν τη βεβαίωση του αρνητικού τεστ κάθε Δευτέρα και Πέμπτη για να μπορούν να συμμετέχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία, ενώ συνιστάται το τεστ να γίνεται ή το ίδιο πρωί ή το προηγούμενο βράδυ, που σημαίνει ότι το πρώτο τεστ θα πρέπει να γίνει την Κυριακή το βράδυ ή τη Δευτέρα το πρωί.
Το αποτέλεσμα του τεστ θα δηλώνεται στην πλατφόρμα self-testing.gov.gr. Το υπουργείο Παιδείας δίνει απαντήσει σε ερωτήματα γονέων μαθητών και εκπαιδευτικών.
Για τους μαθητές, θα εκδίδεται σχολική κάρτα μέσω της πλατφόρμας https://self-testing.gov.gr. Οι μαθητές θα φέρουν τη σχολική κάρτα μονίμως μαζί τους. Θα επιδεικνύουν την εκάστοτε κάρτα στους εκπαιδευτικούς την πρώτη ώρα της Δευτέρας και της Πέμπτης.
Για τους εκπαιδευτικούς, θα εκδίδεται η δήλωση αρνητικού αποτελέσματος μέσω της πλατφόρμας https://self-testing.gov.gr. Σε περίπτωση που δεν υπάρχει πρόσβαση σε εκτυπωτή, οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί θα μπορούν να γράφουν μια χειρόγραφη δήλωση που θα περιέχει τα ίδια στοιχεία με τη σχολική κάρτα/δήλωση αρνητικού αποτελέσματος.
Εάν το τεστ είναι θετικό, θα εκδίδεται βεβαίωση για τη διενέργεια επαναληπτικού τεστ από επαγγελματία υγείας είτε σε δημόσια δομή δωρεάν είτε σε ιδιωτική δομή.
Για τους μαθητές των οποίων το επιβεβαιωτικό τεστ βγεί θετικό προβλέπεται ό,τι και για τους μαθητές που νοσούν. Δίνεται η δυνατότητα ταυτόχρονης τηλεκπαίδευσης ή συμμετοχής σε διαδικτυακό τμήμα, χωρίς η παρακολούθηση να είναι υποχρεωτική.
Καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής εκδίδει κατευθυντήριες γραμμές και οδηγίες προς τους εκπαιδευτικούς μας σχετικά με την κάλυψη της ύλης, δεδομένης της αναστολής της δια ζώσης λειτουργίας των σχολείων μας.
Τον περασμένο μήνα εκδόθηκαν οδηγίες για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και εντός της εβδομάδας εκδίδονται και νέες οδηγίες για την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Παράλληλα, το ΙΕΠ παρακολουθεί και ζητήματα ψυχοσυναισθηματικής φύσεως που συνδέονται με την πανδημία και την αναστολή της δια ζώσης λειτουργίας των σχολείων μας.