Απάτη με τις κάρτες των κινητών: Τι είναι η μέθοδος “sim swap”
Μία νέα απάτη αποκαλύφθηκε στη βόρεια Ελλάδα με τη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος να ζητά την προσοχή των πολιτών στις ηλεκτρονικές τους συναλλαγές.
Μάλιστα σχηματίστηκε δικογραφία για πέντε άτομα που θα κληθούν να δώσουν εξηγήσεις στη Δικαιοσύνη.
Οι εμπλεκόμενοι απέκτησαν πρόσβαση στην υπηρεσία ηλεκτρονικής τραπεζικής (e-banking) ενός πολίτη και χρησιμοποιώντας την τεχνική «sim swap» παρέκαμψαν τη διαδικασία πρόσθετης αυθεντικοποίησης και αφαίρεσαν 42.000 ευρώ.
Τι είναι η μέθοδος «sim swap»
Η Αστυνομία εξηγεί ότι είναι μια τεχνική κατά την οποία ο δράστης, χρησιμοποιώντας διάφορα τεχνάσματα αποκτά τον έλεγχο της κάρτας SIM του κινητού τηλεφώνου του θύματος.
Συγκεκριμένα, ο δράστης έχοντας αποκτήσει πρόσβαση στα προσωπικά δεδομένα του χρήστη (π.χ. με «ηλεκτρονικό ψάρεμα» – phishing, με χρήση κακόβουλων εφαρμογών – προγραμμάτων κ.λπ.), εκμεταλλεύεται τη δυνατότητα αλλαγής κάρτας SIM, αποκτώντας νέα κάρτα προς αντικατάσταση αυτής που έχει ο νόμιμος κάτοχος.
Με τον τρόπο αυτό, λαμβάνει κλήσεις και μηνύματα που προορίζονται για τους χρήστες – θύματα και υποκλέπτει τους κωδικούς μιας χρήσης (OTP) ή τα μηνύματα επαλήθευσης ασφάλειας κ.λπ.
Στο πλαίσιο της προανάκρισης για την υπόθεση που αποκαλύφθηκε στη βόρεια Ελλάδα, πραγματοποιήθηκε επικοινωνία της Υποδιεύθυνσης Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος Βορείου Ελλάδος με τραπεζικά ιδρύματα με αποτέλεσμα τη δέσμευση και επιστροφή 29.000 ευρώ στο θύμα.
Ακολούθησε ψηφιακή ανάλυση των στοιχείων και των ψηφιακών δεδομένων της υπόθεσης κατά την οποία ταυτοποιήθηκαν τα στοιχεία ταυτότητας των δραστών και στη συνέχεια διενεργήθηκαν κατ’ οίκον έρευνες, κατά τις οποίες βρέθηκαν και κατασχέθηκαν: 4 συσκευές κινητής τηλεφωνίας, 2 φορητοί ηλεκτρονικοί υπολογιστές, αποθηκευτικά μέσα, καθώς και κάρτες σύνδεσης κινητής τηλεφωνίας.
Η δικογραφία που σχηματίστηκε υποβλήθηκε στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης.
Συμβουλές της ΕΛ.ΑΣ
Με αφορμή τη συγκεκριμένη υπόθεση, η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος ενημερώνει τους πολίτες:
- να μην κοινοποιούν σε κανέναν και να μην εισάγουν σε άγνωστες ιστοσελίδες τους κωδικούς ηλεκτρονικής τραπεζικής (e-banking), δηλαδή όνομα χρήστη (username) και κωδικό πρόσβασης (password), ή αριθμούς καρτών.
Σημειώνεται ότι οι τράπεζες ποτέ και με κανένα τρόπο δεν ζητούν τους κωδικούς των πελατών μέσω διαδικτύου (on line),
- αν το κινητό τηλέφωνο σταματήσει να λειτουργεί για ασυνήθιστους λόγους, πρέπει να επικοινωνήσουν αμέσως με τον πάροχο κινητής τηλεφωνίας και να επιβεβαιώσουν ότι δεν έχει αντικατασταθεί η κάρτα SIM,
- να ελέγχουν συχνά τις κινήσεις των τραπεζικών τους λογαριασμών,
- να έχουν ενημερωμένο λογισμικό και πρόγραμμα προστασίας από ιούς (antivirus),
- να περιορίσουν τις προσωπικές πληροφορίες, ειδικά στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης (Social Media),
- να μην ανοίγουν ύποπτους υπερσυνδέσμους (links) και να μην αποστέλλουν προσωπικά στοιχεία και δεδομένα σε κανέναν,
- να χρησιμοποιούν ισχυρούς κωδικούς πρόσβασης (password) και
αν είναι εφικτό, αν μη συσχετίζουν τον τηλεφωνικό τους αριθμό με ευαίσθητους λογαριασμούς στο διαδίκτυο.Σε κάθε περίπτωση, υπενθυμίζεται ότι οι πολίτες μπορούν να επικοινωνούν, ανώνυμα ή επώνυμα, με τη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, προκειμένου να παρέχουν πληροφορίες ή να καταγγέλλουν παράνομες ή επίμεμπτες πράξεις ή δραστηριότητες που τελούνται μέσω Διαδικτύου, στα ακόλουθα στοιχεία επικοινωνίας: - Τηλεφωνικά: 11188
- Στέλνοντας e-mail στο: [email protected]
- Μέσω twitter: @CyberAlertGR
- Μέσω της διαδικτυακής πύλης (portal) της Ελληνικής Αστυνομίας (https://portal.astynomia.gr )
- Μέσω της εφαρμογής (application) για έξυπνα τηλέφωνα (smart phones): CYBERΚΙD