Λιανεμπόριο: Tι ισχύει με το click away και με το click inside
To click away επιστρέφει στις «κόκκινες» περιοχές, ενώ ισχύει και το click inside για αγορές από τα καταστήματα.
Στις κόκκινες περιοχές επαυξημένου κίνδυνου, οι επιχειρήσεις του λιανεμπορίου λειτουργούν μόνο με click away, δηλαδή με καθορισμό ραντεβού για παραλαβή εκτός καταστήματος και με τη μέθοδο του click inside για ένδυση, υπόδηση και κοσμήματα.
Το click away θα πραγματοποιείται με τα εξής μέτρα:
- Απαγόρευση μετακινήσεων (curfew) από τις 9:00 μ.μ. έως 5:00.π.μ.
- Διατηρείται η απαγόρευση υπερτοπικών μετακινήσεων.
- Έναρξη λειτουργίας από το Σάββατο 30 Ιανουαρίου.
- Την Κυριακή 31 Ιανουαρίου, κλειστά.
- Ωράριο λειτουργίας (προαιρετικό) από 7 π.μ. έως 8μ.μ.
- Η εξ αποστάσεως υποχρεωτική προαγορά των αγαθών (είτε ηλεκτρονικά, είτε τηλεφωνικά είτε μέσω της εφαρμογής e-Καταναλωτής) και παραλαβή από έναν (1) πελάτη και από ειδικά διαμορφωμένο εξωτερικό χώρο των καταστημάτων.
- Απαγορεύεται η είσοδος πελατών στο κατάστημα.
- Η επιχείρηση καταχωρεί την παραγγελία και αποστέλλει στον πελάτη, είτε τιμολόγιο είτε μήνυμα, που θα φέρει τα εξής στοιχεία: α) Επωνυμία – Διεύθυνση – ΑΦΜ – Χρονικό διάστημα παραλαβής.
- Πληρωμή μόνο ηλεκτρονικά και με POS.
- Απόσταση δύο (2) μέτρων μεταξύ πελατών και έως 9 άτομα παρόντα (ουρά).
- Αποστολή SMS στο 13033 με την επιλογή 2 «Μετάβαση σε εν λειτουργία κατάστημα προμηθειών αγαθών πρώτης ανάγκης (σούπερ μάρκετ, μίνι μάρκετ)», ή με το έντυπο- βεβαίωση κίνησης ή με χειρόγραφη βεβαίωση κίνησης, πλέον δε της απόδειξης προαγοράς του προμηθευτή.
Τι είναι η μέθοδος «click in shop»
Σε μια ενδεκάδα ερωτήσεων εμπόρων και καταναλωτών για τη μέθοδο του «click in shop» απαντάει το Περιφερειακό Επιμελητηριακό Συμβούλιο Αττικής και δίνει οδηγίες με τις λεπτομέρειες των περιορισμών, που θα ισχύουν για τα εμπορικά καταστήματα ένδυσης, υπόδησης και βιβλιοχαρτοπωλεία, καθώς επίσης τον τρόπο που θα εξυπηρετούνται οι καταναλωτές με ραντεβού εντός καταστήματος.
Πιο αναλυτικά σε ανακοίνωση αναφέρονται τα εξής:
1. Ποιο είναι το βασικό χαρακτηριστικό του click in shop;
Πρόκειται για αγορές εντός του καταστήματος με ραντεβού. Από τις “αγορές εκτός” θα επιτρέπονται οι “αγορές εντός” με τον πελάτη να μπαίνει κανονικά εντός του καταστήματος κατόπιν ραντεβού και να αγοράζει το είδος που έχει επιλέξει, έχοντας και την δυνατότητα δοκιμής του.
2. Θα μπορεί να διαλέγει όποιο προïόν θέλει ο πελάτης;
Ο καταναλωτής θα μπορεί να επιλέγει το προϊόν που θέλει να αγοράσει και θα μπορεί να το έχει “δεσμεύσει” είτε τηλεφωνικά, είτε μέσω διαδικτύου, ενώ θα μπορεί ότι άλλο διαλέξει να το δοκιμάσει προ αγοράς, περιορίζοντας όμως τη παραμονή του στο κατάστημα στον προβλεπόμενο χρόνο.
3. Επιτρέπεται η δοκιμή των προϊόντων με το click in shop;
Ναι, θα επιτρέπεται η δοκιμή προ αγοράς, ελαχιστοποιώντας έτσι το πρόβλημα αλλαγής του. Η έλλειψη δοκιμής ήταν από τους λόγους που καταναλωτές απέφευγαν να αγοράσουν ρούχα και παπούτσια με το click away έναντι άλλων αγορών προϊόντων, που δεν απαιτείται δοκιμή.
4. Θα μπορεί να αλλάξει ο καταναλωτής το προϊόν;
Ναι, αλλά και πάλι αυστηρά με ραντεβού. Ο καταναλωτής θα μπορεί να αλλάξει το προϊόν και να παραλάβει ένα άλλο. Όλα τα δικαιώματα επιστροφής και εγγύησης που έχει ο καταναλωτής, εξακολουθούν να ισχύουν κανονικά.
5. Θα μπορεί να πληρώσει με μετρητά;
Ναι, στο όριο μετρητών των 500 ευρώ, που επιτρέπεται. Είναι ένα επιπρόσθετο πλεονέκτημα του click in shop σε σχέση με το click away το οποίο λειτουργεί σχεδόν αποκλειστικά με κάρτα και e-banking. Σημειώνεται ότι το click in shop διευκολύνει τη διαδικασία συναλλαγής, αφού ο καταναλωτής εφόσον μπαίνει στο κατάστημα θα μπορεί να πληρώνει με την παραδοσιακή μέθοδο στο ταμείο.
6. Θα υπάρχουν περιορισμοί;
Ασφαλώς, ανάλογα με την επιφάνεια του καταστήματος και τον αριθμό των εργαζομένων θα πρέπει να προγραμματίζονται τα ραντεβού ώστε να αποφεύγεται συνωστισμός. Η αναμονή πελατών εντός του καταστήματος, πέραν αυτών που θα έχουν προγραμματισμένο ραντεβού, θα απαγορεύεται. Σχετικά με τον μέγιστο επιτρεπόμενο αριθμό ατόμων ανά κατάστημα προβλέπονται τα εξής:
– Σε καταστήματα έως 100 τετραγωνικά μέτρα επιτρέπονται 4 άτομα συνολικά, δηλαδή εργαζόμενοι και πελάτες.
– Σε καταστήματα άνω των 100 τ.μ. επιτρέπονται 4 άτομα, συν 1 άτομο ανά 25 τ.μ. για την επιφάνεια άνω των 100 μέτρων.
7. Θα υπάρχουν χρονικοί περιορισμοί;
Ναι, άλλωστε στόχος της κάθε επιχείρησης είναι η ταχύτερη δυνατή εξυπηρέτηση του πελάτη στο δυνατόν συντομότερο χρόνο που θα περιλαμβάνει την είσοδο, τη δοκιμή του προϊόντος, τη πληρωμή και την έξοδο από το κατάστημα.
8. Θα εφαρμοστεί η νέα μέθοδος αγορών σε όλη τη διάρκεια των εκπτώσεων;
H διάρκεια εφαρμογής της νέας μεθόδου θα εξαρτηθεί από τα υγειονομικά δεδομένα. Ο εμπορικός κόσμος προσδοκά στις χειμερινές εκπτώσεις για να ξεπουλήσει το χειμερινό εμπόρευμα και θα προσπαθήσει να διασφαλίσει όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας και τους κανόνες λειτουργίας του click in shop.
9. Θα επιτραπεί το click in shop σε όλα τα εμπορικά καταστήματα;
Όχι, έχει αποσαφηνιστεί πως αρχικά θα επιτραπεί στα καταστήματα ένδυσης, υπόδησης και βιβλιοχαρτοπωλεία, που έχουν πληγεί περισσότερο το διάστημα της πανδημίας. Όλα τα υπόλοιπα εμπορικά καταστήματα θα συνεχίσουν την λειτουργία τους στις εκπτώσεις με το click away.
10. Θα επιτραπεί το click in shop και στα μεγάλα εμπορικά κέντρα;
Το click in shop μπορεί να εφαρμοστεί στα εμπορικά κέντρα μόνο για τα καταστήματα ένδυσης, υπόδησης και βιβλιοχαρτοπωλείων με τη προϋπόθεση ελέγχου στην είσοδο για το χρόνο παραμονής στο εμπορικό κέντρο.
11. Οι επιχειρήσεις που θα λειτουργήσουν με το click in shop θα εξακολουθούν να θεωρούνται πληττόμενες;
Ναι, σαφέστατα. Ειδικά για το δίμηνο Ιανουαρίου, Φεβρουαρίου έχει γίνει σαφές πως ισχύουν οι ρυθμίσεις για τα ενοίκια, τις αναστολές συμβάσεων εργασίας, επιταγές, επιστρεπτέα προκαταβολή, ενώ θα επιδοτηθούν και οι πάγιες δαπάνες.