Ανοίγουν τα καταστήματα: Πού θα εφαρμοστεί το click in shop, πού το click away – Τι λένε οι ειδικοί
Την Παρασκευή 15 Ιανουαρίου θα συνεδριάσει η επιτροπή των λοιμωξιολόγων και θα κάνει τις εισηγήσεις της προς την ελληνική κυβέρνηση, με τις αποφάσεις να ανακοινώνονται το απόγευμα από τον υφυπουργό Πολιτικής Προστασίας και Διαχείρισης Κρίσεων Νίκο Χαρδαλιά στην καθιερωμένη ενημέρωση από το Υπουργείο Υγείας.
Ο κλάδος της ένδυσης, υπόδησης, τα κομμωτήρια και κέντρα περιποίησης νυχιών και τα κοσμηματοπωλεία θα επαναλειτουργήσουν με τη μέθοδο των ραντεβού εντός (click in shop), ενώ με την μέθοδο click away θα ανοίξουν όλοι οι υπόλοιποι κλάδοι του λιανεμπορίου εκτός από τις περιοχές που βρίσκονται σε σκληρότερο lockdown.
Οι επιστήμονες συνομολογούν ότι κάθε άρση περιοριστικών μέτρων συνεπάγεται κίνδυνο, ωστόσο, επισήμαναν ότι για λόγους κοινωνικούς και οικονομικούς απαιτείται η ιεράρχηση των ανοιγμάτων κάθε δραστηριότητας.
Διαδικτυακή συζήτηση από τον Εμπορικό Σύλλογο Αθήνας
Τόσο ο Αθ. Εξαδάκτυλος όσο και ο Δ. Σαρηγιάννης εκτίμησαν πως δεν πρέπει να υπάρξει μαζικό άνοιγμα δραστηριοτήτων, επιμένοντας πως η εκπαίδευση μπορεί να περιμένει, ενώ υπογράμμισαν πως κάθε άρση περιορισμών πρέπει να γίνει με κανόνες.
Σύμφωνα με τον καθηγητή Περιβαλλοντικής Μηχανικής του ΑΠΘ, Δημοσθένη Σαρηγιάννη η επίδραση της δραστηριότητας του λιανεμπορίου μέσω click away στη διασπορά του κορονοϊού ήταν της τάξεως του 4%, ενώ κατά τον ίδιο με τη μέθοδο του click in shop (με λελογισμένη είσοδο των καταναλωτών στα καταστήματα) η επίδραση στη διασπορά θα είναι στο 5%.
Ο ίδιος ωστόσο υπογράμμισε ότι οι παραπάνω μετρήσεις αφορούν «κανονικές συνθήκες» δηλαδή την αυστηρή τήρηση των πρωτοκόλλων και των μέτρων υγειονομικής προστασίας που έχουν θεσπιστεί. Ερωτηθείς για τη διασπορά του ιού εντός των λειτουργούντων δικτύων λιανικής, δηλαδή των σούπερ μάρκετ, ανάφερε ότι προφανώς συμμετέχουν στη διασπορά, διευκρινίζοντας ωστόσο ότι οι αλυσίδες έχουν εφαρμόσει αυστηρά πρωτόκολλα, που ατόνησαν κατά την περίοδο των γιορτών εξαιτίας και της κοσμοσυρροής.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου, Αθανάσιος Εξαδάκτυλος, αν και τόνισε ότι «δεν βρισκόμαστε σε μια φάση που έχει περάσει ο υγειονομικός κίνδυνος», εν τούτοις υποστήριξε ότι οι επιστήμονες δεν ανησυχούν «με την εικόνα ενός αριθμού ατόμων σε ένα εμπορικό χώρο που ψωνίζουν παπούτσια, αλλά ο συνωστισμός στην Ερμού και σε κάθε Ερμού και ο συνωστισμός στα εμπορικά κέντρα».
Στη συζήτηση συμμετείχε και ο καθηγητής στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών και Μηχανικών Περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου Νότιας Καλιφόρνιας, Κωνσταντίνος Σιούτας, ο οποίος ανέδειξε τη χρησιμότητα των συσκευών καθαρισμού του αέρα σε κλειστούς χώρους, όπως αυτά που χρησιμοποιούνται στα αεροπλάνα. Ο ίδιος έκανε λόγο για μια επένδυση, η οποία δεν αφορά μόνον τη συγκράτηση εξάπλωσης του κορονοϊού αλλά και της αέριας μόλυνσης γενικότερα, η οποία θα μπορούσε να μπει στο πλάνο των καταστημάτων λιανικής και εστίασης.
Από την πλευρά των επιχειρήσεων, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Στ. Καφούνης ανάφερε πως με το λιανεμπόριο κλειστό στις γιορτές και κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων είναι ορατός ο κίνδυνος να χαθούν 1 στις 2 εμπορικές επιχειρήσεις. Πέρα από σειρά μέτρων για την επαναλειτουργία της αγοράς, ζήτησε νέα μέτρα στήριξης μεταξύ των οποίων και «κούρεμα» οφειλών προς την εφορία, τα ασφαλιστικά ταμεία, και τις τράπεζες.
Πώς θα γίνει το άνοιγμα
Οι προθέσεις της κυβέρνησης, σύμφωνα με την τοποθέτηση του αναπληρωτή υπουργού Ανάπτυξης Νίκου Παπαθανάση, είναι να ξεκινήσει το click away και -αν το επιτρέπουν τα δεδομένα- το click in shop.
Με τη σειρά του και ο Άδωνις Γεωργιάδης, διεμήνυσε πως:
- «Έχουμε το σχέδιο, έχουμε βρει τους κανόνες, ξέρουμε τι θέλουμε να κάνουμε και θα πάμε με ασφάλεια εκεί που πρέπει. Δεν θα έχουμε το 100% της λειτουργίας της αγοράς προφανώς, αλλά δεν θα έχουμε και το 100% του κλεισίματος».
Παράλληλα, η πρόταση του Υπουργείου Ανάπτυξης, σύμφωνα με το MEGA προβλέπει:
- Άνοιγμα του λιανεμπορίου με τη μέθοδο click in shop για καταστήματα ένδυσης, υπόδησης και κοσμημάτων (εντός καταστήματος, με ραντεβού και δυνατότητα δοκιμής, 4 άτομα ανά 100 τ.μ.).
- click away (για την υπόλοιπη αγορά εκτός καταστήματος, ραντεβού και παραλαβή παραγγελίας) με αποστολή μηνύματος sms με κωδικό 2 στο 13033.
Η μέθοδος του click in shop, που αναμένεται να κάνει πρεμιέρα, θα μοιάζει κατά πολύ με το click away, με τη βασική διαφορά να εντοπίζεται στο ότι ο καταναλωτής θα μπορεί να μπει μέσα στα καταστήματα και να δοκιμάσει τα προϊόντα που επιθυμεί.
Για να μπορέσει, όμως, να το κάνει θα πρέπει αρχικά να κλείσει ραντεβού με το εκάστοτε κατάστημα και να λάβει στο κινητό του ένα μήνυμα με τις λεπτομερείς σχετικά με το ραντεβού.
Θα υπάρχει, σύμφωνα με το MEGA, όριο στο πόσο χρόνο θα μπορούν να περάσουν οι καταναλωτές στα καταστήματα, ενώ κάθε αντικείμενο που δοκιμάζουν και δεν αγοράζουν, θα αποστειρώνεται για να είναι έτοιμο για τον επόμενο πελάτη.
Τέλος, θα υπάρξουν και περιορισμοί στο πόσα άτομα θα μπορούν να είναι εντός του καταστήματος με το πιο πιθανό είναι να αποφασιστεί να είναι ένα άτομα ανά 15 τ.μ.