ΣΥΡΙΖΑ: Ποια ανταλλάγματα λαμβάνει το Δημόσιο από την ενίσχυση της Aegean με 120 εκατ.;
Ερώτηση προς τους Υπουργούς Υποδομών & Μεταφορών, Οικονομικών και Ανάπτυξης και Επενδύσεων κατέθεσαν 52 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία με πρωτοβουλία του Τομεάρχη Υποδομών και Μεταφορών της ΚΟ Νίκου Παππά με θέμα: «Ποια ανταλλάγματα λαμβάνει το ελληνικό δημόσιο για την ενίσχυση της Aegean με 120 εκατ. ευρώ;». Την ερώτηση συνυπογράφει και η Γραμματέας της ΚΟ Όλγα Γεροβασίλη.
Οι βουλευτές της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης επισημαίνουν:
– Λόγω της πανδημίας ο κλάδος των αερομεταφορών επλήγη σημαντικά. Η πλειονότητα των χωρών έχει προχωρήσει στη λήψη μέτρων για τη στήριξη του εν λόγω κλάδου και των εργαζομένων του, αλλά και για τη διασφάλιση του πτητικού έργου.
– Σε αντάλλαγμα της κρατικής ενίσχυσης, οι επιχειρήσεις του κλάδου και ειδικώς οι αεροπορικές εταιρείες παραχωρούν στο δημόσιο μερίδια των μετοχών τους, θέσεις στα διοικητικά τους συμβούλια και άλλα δικαιώματα.
– Η ελληνική κυβέρνηση έχει προβλέψει, κατά το προηγούμενο διάστημα, τη δημιουργία ενός πακέτου στήριξης του κλάδου των αερομεταφορών, ύψους 115 εκατ. ευρώ.
– Πολλαπλά ωφελημένη από το συγκεκριμένο πακέτο στήριξης είναι, λόγω της θέσης που κατέχει στην ελληνική αγορά, η αεροπορική εταιρεία Aegean, η οποία, έχει επίσης ενταχθεί στο πρόγραμμα του ταμείου εγγυοδοσίας Covid-19 για ένα δάνειο της τάξης των 150 εκατ. ευρώ.
– Σήμερα, η Aegean, αναγνωρίζοντας ότι έχει βρεθεί σε οικονομικό αδιέξοδο, προχωρά σε συνεργασία με την κυβέρνηση για την κατάρτιση ενός σχεδίου κρατικής ενίσχυσης, συνολικού ποσού 180 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 120 εκατ. ευρώ θα τα εισφέρει το ελληνικό δημόσιο και τα 60 εκατ. ευρώ οι ιδιώτες επενδυτές.
– θα δοθούν στο δημόσιο δικαιώματα προαίρεσης (warrants), τα οποία καθιστούν τα όποια ανταλλάγματα αμφίβολα ως προς το ύψος και τους όρους τους.
Σε συνέχεια των παραπάνω
Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
1. Με δεδομένη την ανάγκη διασφάλισης του πτητικού έργου και τη διατήρηση των αεροπορικών συνδέσεων όλων των περιοχών της χώρας, η οποία έχει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά (νησιωτικότητα), και όχι τη στήριξη συγκεκριμένων ιδιοκτησιών εταιρειών, ποιο το συνολικό σχέδιο της κυβέρνησης για τη στήριξη του κλάδου των αερομεταφορών;
2. Ποια είναι η συνολική κρατική στήριξη που έχει λάβει η Aegean και οι άλλες επιχειρήσεις του κλάδου μέσω όλων των προγραμμάτων, εγγυοδοτικών και μη;
3. Χρησιμοποιεί η εν λόγω εταιρεία μέρος των ποσών που έχει λάβει από τα εγγυοδοτικά προγράμματα για να καλύψει ζημιές από τα παράγωγα που υπολογίζονται στα 68,5 εκατ. ευρώ, με βάση τα αποτελέσματα εξαμήνου της εταιρείας λόγω της πτώσης των τιμών του πετρελαίου;
4. Εγείρει ζητήματα κανονιστικού τύπου η προαναφερθείσα επιδότηση των 120 εκατ. ευρώ (συνεισφορά του ελληνικού δημοσίου), λόγω αθέμιτου ανταγωνισμού σε σχέση με άλλους συμμετέχοντες στην αγορά; Είναι αυτή εις γνώση της DG Comp, της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς και του Συμβουλίου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητα (FSB);
5. Πως διασφαλίζεται η επιστροφή των χρημάτων της έκτακτης ενίσχυσης στο δημόσιο;
6. Για ποιο λόγο δεν προβλέπεται στη συμφωνία δημοσίου – Aegean η παροχή μετοχών εκ μέρους της εταιρείας;