Lufthansa, Fraport, Σουηδία, διεθνή ΜΜΕ και ξενοδόχοι κατά Θεοχάρη για το αλαλούμ στον τουρισμό- Αντιδράσεις για την εύνοια στην TUI

 Lufthansa, Fraport, Σουηδία, διεθνή ΜΜΕ και ξενοδόχοι κατά Θεοχάρη για το αλαλούμ στον τουρισμό- Αντιδράσεις για την εύνοια στην TUI

Με ένα ντόμινο λαθών που προκαλεί δυσφήμηση του ελληνικού τουρισμού διεθνώς αντιμετωπίζει, ως φαίνεται, η κυβέρνηση το άνοιγμα του τουρισμού και την άφιξη διεθνών πτήσεων στα ελληνικά αεροδρόμια. Ήδη, ξένα μέσα ενημέρωσης (κυρίως γερμανικά) περιγράφουν μια εικόνα αλαλούμ και δρουν αποτρεπτικά στο να επιλέξουν οι ευρωπαίοι τουρίστες την χώρα μας ως ασφαλή προορισμό, με αποκορύφωμα την Handelsblatt που αναφέρει χαρακτηριστικά “Χάος οι διακοπές στην Ελλάδα”.

Την αποτυχία χρεώνεται προσωπικά ο υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης, ωστόσο οι ευθύνες αγγίζουν, πλέον, και τον ίδιο τον πρωθυπουργό ειδικά στην περίπτωση της πτήσης τσάρτερ της TUI από την Σουηδία, παρότι η συγκεκριμένη χώρα και τα αεροδρόμιά της βρίσκονται στην λίστα των “απαγορευμένων” εξαιτίας της συνεχίζομενης έξαρσης της πανδημίας. Η πτήση προσγειώθηκε στην Ρόδο κατόπιν πιέσεων (κάποιοι μιλούν για τελεσίγραφο υπό την απειλή της ακύρωσης όλων των πτήσεων του μεγαλύτερου ευρωπαϊκού tour operator) και, σύμφωνα με πληροφορίες, το θέμα έφθασε στον ίδιο τον Κυριάκο Μητσοτάκη που έδωσε την έγκρισή του να παραβιαστούν οι ευρωπαϊκοί κανόνες προκειμένου να μην προκληθεί σύγκρουση με την εταιρεία που φέρνει τον μεγαλύτερο αριθμό ξένων επισκεπτών στην χώρα μας.

Το πρόβλημα ξεκίνησε από το γεγονός ότι η κυβέρνηση άρχισε να εφαρμόζει την διαδικασία με την “φόρμα εντοπισμού”, την οποία καλούνται να συμπληρώσουν όσοι ταξιδεύουν προς τα ελληνικά αεροδρόμια 48 ώρες πριν την πτήση τους. Αλλά και από την εφαρμογή των “δωματίων καραντίνας” και την παραμονή εκεί για 36 ώρες όσων τουριστών υποβάλλονται σε δειγματοληπτικά τεστ με την διαδικασία του αλγορίθμου και του bar code.

Ξένες κυβερνήσεις διαμαρτυρήθηκαν έντονα για καταστρατήγηση του πλαισίου που συμφωνήθηκε σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η Σουηδή υπουργός Εξωτερικών προχώρησε σε έμμεσο διάβημα προς την Αθήνα, το οποίο δημοσιοποίησε με ανάρτησή της στο twitter.

Ο υπουργός Τουρισμού βρίσκεται εκτεθειμένος για ακόμα μία φορά και έχει προκαλέσει κύμα δυσαρέσκειας τόσο στο εξωτερικό όσο και στους ξενοδόχους, κάτι που διαπιστώθηκε από την έντονη αντίδραση εκείνων της Κρήτης που αποχώρησαν οργισμένοι από την σύσκεψη με τον κ. Θεοχάρη.

Αρνητικά μηνύματα καταφθάνουν και από διεθνείς tour operator για την εύνοια που επέδειξε η κυβέρνηση στην TUI, με την προσγείωση αεροσκάφους που μετέφερε πελάτες της στη Ρόδο παρά τις απαγορεύσεις. Όπως έχει ήδη γραφτεί η απόφαση αυτή ελήφθη μετά από συνεννόηση του υπουργού Τουρισμού με τον πρωθυπουργό.

Η κυβέρνηση αγωνιά αφενός για το άνοιγμα του τουρισμού προκειμένου να μειωθούν όσο είναι εφικτό οι οικονομικές συνέπειες στο εγχώριο τουριστικό προϊόν λόγω της πανδημίας, ωστόσο έχει αποτύχει να εφαρμοστούν ευρωπαϊκοί κανόνες προστασίας. Ούτε το τεστ 72 ωρών που πρότεινε, ούτε ο περιορισμός των θέσεων στα αεροπλάνα (την ώρα που το μέτρο εφαρμόζεται στην ελληνική ακτοπλοϊα), ούτε η “φόρμα εντοπισμού” εφαρμόστηκαν, ενώ την ίδια ώρα κινδυνεύει και η τουριστική κίνηση οδικώς από τα βόρεια σύνορά μας την ώρα που παρατηρείται νέο κύμα πανδημίας με μεγάλο αριθμό κρουσμάτων στην Σερβία, την Βόρεια Μακεδονία ,την Βουλγαρία και την Ρωσία. Το τελευταίο δημιουργεί μείζον θέμα για τον τουρισμό της Βόρειας Ελλάδας, ενώ εκφράζονται φόβοι για “εισαγωγή κρουσμάτων” από τον βορρά, καθώς τουρίστες από “απαγορευμένα” αεροδρόμια καταφθάνουν τράνζιτ μέσω Σόφιας (όπως ο πατέρας του Βρετανού πρωθυπουργού) αλλά και ευρωπαϊκών αεροδρομίων που δεν μπήκαν στην “κόκκινη” λίστα.

Στο Μέγαρο Μαξίμου υπάρχει έντονος προβληματισμός για την διαχείριση του προβλήματος από τον Χάρη Θεοχάρη, τον οποίο επικρίνουν και οι εκπρόσωποι των τουριστικών φορέων της χώρας, ωστόσο είναι εξαιρετικά δύσκολο να αποπεμφθεί εν μέσω τουριστικής περιόδου.

Γερμανικά δημοσιεύματα

Ο όμιλος Lufthansa ενημερώθηκε για το μέτρο μόλις την περασμένη Δευτέρα, αναφέρει άρθρο στην Handelsblatt

Πιο αναλυτικό και επικριτικό το άρθρο στο σημερινό φύλλο της Handelsblatt που υπογράφει ο ανταποκριτής της στην Αθήνα Γκερντ Χέλερ. Ανάλογα δημοσιεύματα υπήρξαν στην Bild και την Deutsche Welle.

Τίτλος: «Χάος στις διακοπές στην Ελλάδα». Ο αρθρογράφος της Handelsblatt επανέρχεται στο μέτρο της λεγόμενης φόρμας εντοπισμού του ταξιδιώτη, που θα πρέπει να έχει συμπληρώσει πριν φτάσει στην Ελλάδα. «Το ότι η Ελλάδα θα άνοιγε τα περιφερειακά της αεροδρόμια την Τετάρτη (01.07) μετά από πάνω από 3 μήνες αναγκαστικό κλείσιμο λόγω κορωνοϊού, ήταν γνωστό εδώ και εβδομάδες» σημειώνει. «Παρόλα αυτά οι αρχές ενημέρωσαν την τελευταία στιγμή για τα περιοριστικά μέτρα, τόσο αργά που πολλοί τουρίστες δεν μπόρεσαν εμπρόθεσμα να λάβουν διαδικτυακά τον κωδικό». Για του λόγου το αληθές ο Γερμανός δημοσιογράφος αναφέρει ότι ο όμιλος Lufthansa ενημερώθηκε για το μέτρο μόλις την περασμένη Δευτέρα (29.07), όταν έτρεχε ήδη η προθεσμία για τη συμπλήρωση διαδικτυακά της φόρμας. «Η με κενά και καθυστερημένη ενημέρωση αεροπορικών εταιριών και επιβατών από τις ελληνικές αρχές δεν είναι η μοναδική παράλειψη» σημειώνει ο Γκερντ Χέλερ. «Η αρμόδια υπηρεσία πολιτικής προστασίας ρωτά ένα σωρό στοιχεία, αλλά η ένδειξη για προστασία δεδομένων λείπει από τη διαδικτυακή σελίδα. Μια σαφής παραβίαση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας προστασίας προσωπικών δεδομένων».

Τέλος στο θέμα που ανέκυψε με την καραντίνα των 36 ωρών στο ξενοδοχείο εκείνων των τουριστών που κάνουν το τεστ στο αεροδρόμιο και που ξεσήκωσε αντιδράσεις, η εφημερίδα γράφει: «Στο μεταξύ φαίνεται ότι η ελληνική κυβέρνηση παρατήρησε πόσο διαμφισβητούμενες και λίγο εφαρμόσιμες είναι πολλές από τις ρυθμίσεις των νέων μέτρων. Όπως πληροφορήθηκε η Handelsblatt από κυβερνητικές πηγές πρόκειται να αλλάξουν, κάτι που έγινε μετά την ευθεία απειλή της TUI ότι θα ακυρώσει ολόκληρο τον σχεδιασμό της για μεταφορά τουριστών στην Ελλάδα και πως θα προτιμήσει την γειτονική Τουρκία, όπου, άλλωστε, ο γερμανικός tour operator ελέγχει μεγάλες αλυσίδες ξενοδοχείων.

Τελεσίγραφο και από την FraPort

Την ίδια ώρα η κυβέρνηση αντιμετωπίζει ένα άλλο σοβαρό πρόβλημα που αφορά την απαίτηση της γερμανικής εταιρείας που ελέγχει 14 περιφερειακά αεροδρόμια να της καταβληθούν αποζημιώσεις από το ελληνικό Δημόσιο εξαιτίας της μείωσης του τζίρου της ως αποτέλεσμα της πανδημίας και της κατάρρευσης του τουρισμού παγκοσμίως!

Σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες η Fraport Greece, η οποία, ακολουθεί μία πολύ συγκεκριμένη διαδικασία στο πλαίσιο της «κατανομής κινδύνων», όπως αυτού της πανδημίας, που προβλέπει η σύμβαση παραχώρησης προκειμένου να εξασφαλίσει κρατική στήριξη.

Και ενώ, όπως αναφέρει το alphavita.gr, οι διεθνείς πτήσεις προς τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται επιτρέπονται και πάλι από σήμερα, οι εκτιμήσεις μιλούν για απώλειες κύκλου εργασιών της τάξεως των 175 εκατομμυρίων μόνον κατά το πρώτο εξάμηνο και ενδεχομένως άνω των 200 εκατ. στο επτάμηνο. Και όπως προκύπτει από τη σύμβαση παραχώρησης η Fraport Greece μπορεί να τα διεκδικήσει. Ομως η Fraport εμφανίζεται να επιδιώκει να βρεθεί μια κοινά αποδεκτή λύση χωρίς να χρειαστεί να προσφύγει στις πρόνοιες της διαιτησίας και των άλλων έννομων μέσων που προβλέπονται, σημειώνουν κύκλοι που γνωρίζουν λεπτομέρειες των σχετικών προσπαθειών. Ωστόσο, κάτι τέτοιο εκτιμάται πως θα είναι εξαιρετικά δύσκολο δεδομένου πως το Δημόσιο υποχρεούται να εξαντλήσει όλα τα έννομα περιθώρια που έχει για να μειώσει και να μεταθέσει πιθανή αποζημίωση.

Τα στοιχεία από την αεροπορική κίνηση του Απριλίου και του Μαΐου στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια είναι συγκλονιστικά: η κίνηση των επιβατών μειώθηκε κατά 99,3% σε μόλις 10.000 άτομα από ενάμιση εκατομμύριο περίπου τον αντίστοιχο μήνα του 2019 τον Απρίλιο και κατά 98,4% τον Μάιο (23.146 από 1.437.682). Για ολόκληρο το πρώτο πεντάμηνο δηλαδή από την 1η Ιανουαρίου έως την 31η Μαΐου η μείωση της επιβατικής κίνησης είναι 84% (394.148 επιβάτες από 2.466.641) με τα αντίστοιχα ποσοστά για τον αριθμό των πτήσεων στο 99,9% για τις πτήσεις από το εξωτερικό και κατά 63,1% για αυτές από το εσωτερικό.

Σύμφωνα με τη μητρική Fraport AG, η θυγατρική της στην Ελλάδα παρουσίασε στους πρώτους έξι μήνες του 2019 έσοδα 206,2 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 45,5% σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2018. Παράλληλα, τα λειτουργικά κέρδη (EBITDA) διαμορφώθηκαν σε 46,8 εκατ., σημειώνοντας αύξηση κατά 13,3%. Τα καθαρά αποτελέσματα, ωστόσο, ήταν ζημίες, ύψους 19,2 εκατ. έναντι ζημίας 20,7 εκατ. που ήταν στο α΄ εξάμηνο του 2018. Οι ζημίες αποδόθηκαν στις υψηλές κεφαλαιουχικές δαπάνες που γίνονται στο πλαίσιο του εκσυγχρονισμού των 14 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας.

Σχετικά Άρθρα