“Ζήσε το ελληνικό καλοκαίρι όπου και αν βρίσκεσαι” – Αμφίσημη τουριστική καμπάνια και “απολογία” του Κυρ. Μητσοτάκη
Περισσότερο ανήσυχοι θα πρέπει να ένιωσαν όσοι επιχειρηματίες και εργαζόμενοι στον τουριστικό κλάδο ή κάτοικοι της νησιωτικής Ελλάδας, έτυχε να παρακολουθήσουν ολόκληρη τη χθεσινή παρουσίαση της καμπάνιας για την προώθηση του τουρισμού, και όχι μόνο το σχετικό σποτάκι. Και τούτο γιατί είναι μία καμπάνια για το… 2021.
Όπως χαρακτηριστικά αναφερόταν στο εισαγωγικό κείμενο του σποτ, «…και από τη στιγμή που το ελληνικό καλοκαίρι είναι συναίσθημα, μπορείς να το νιώσεις οποιαδήποτε στιγμή, σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου», άρα όχι στην Ελλάδα κατ’ ανάγκην. Και στο σποτ, αγγλιστί, “…so this year enjoy your Greek Summer wherever you are…”. Σύνθημα, άλλωστε, της εθνικής καμπάνιας, είναι «το ελληνικό καλοκαίρι είναι κατάσταση ευτυχίας», κατάσταση στην οποία μάλλον δεν θα βρεθούν οι μόνιμοι κάτοικοι των νησιών μας αλλά και όσοι πηγαίνουν εκεί για εποχιακή εργασία.
Μετά τις ομιλίες των Χάρη Θεοχάρη, Ιωάννας Δρέττα (διευθύνουσα σύμβουλος της Marketing Greece), ομιλίες που δεν συνεισέφεραν και πολλά, και του «γκουρού» δημιουργικού του Μεγάρου Μαξίμου Steve Vranakis, που μίλησε, από κειμένου, στα αγγλικά, ακολούθησε επί σκηνής (της «Αίγλης» Ζαππείου) ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Συναισθανόμενος τα πενιχρά αποτελέσματα της πολυαναμενόμενης καμπάνιας μάλλον δικαιολογήθηκε στην αρχή λέγοντας πως ό,τι είδαμε (σποτ κ.λ.π.) έγινε «σε ένα σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα και σίγουρα σε μία πολύ ιδιαίτερη, πολύ δύσκολη συγκυρία».
Στη συνέχεια όμως μπήκε στην ουσία της τουριστικής πολιτικής της κυβέρνησης, επιβεβαιώνοντας και εκείνος από την πλευρά του ότι η καμπάνια γίνεται για… του χρόνου, ενώ εντύπωση προκαλεί η σύλληψη για «επίσκεψη» στην Ελλάδα με πολλά εισαγωγικά, χωρίς ποτέ να έχει περάσει τα ελληνικά σύνορα…
Με τα λόγια του πρωθυπουργού, κατά λέξη, «βέβαια μπορεί κανείς να βιώσει και αυτήν την εμπειρία -αυτό που μπορώ να σας πω ακούγεται και ολίγον οξύμωρο- χωρίς κατ’ ανάγκη να επισκεφτεί την Ελλάδα. Το λέω αυτό γιατί ξέρουμε -ας μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας- ότι φέτος ο αριθμός των επισκεπτών που θα έρθουν στην πατρίδα μας θα είναι σημαντικά μειωμένος σε σχέση με τα 33.000.000 που ήρθαν πέρυσι», ανέφερε ειδικότερα.
Και, σε άλλο σημείο της ομιλίας του, «είναι μια καμπάνια η οποία δεν επενδύει μόνο στο 2020, αλλά βλέπει και παραπέρα, βλέπει στο 2021, βλέπει στο 2022. Βλέπει στη δυνατότητα την οποία έχουμε και την οποία πρέπει να δουλέψουμε όλοι μαζί αυτήν τη δύσκολη χρονιά για να την περάσουμε όσο καλύτερα μπορούμε. Και να ετοιμάσουμε τη μεγάλη αντεπίθεση του ελληνικού Τουρισμού, καλώς εχόντων των πραγμάτων και εφόσον έχουμε τελειώσει πια οριστικά με την πανδημία, από το 2021 και μετά».
Η έκκλησή του δε, προς τους επιχειρηματίες του κλάδου να διαφυλάξουν όσο το δυνατόν περισσότερες θέσεις εργασίας περισσότερο ως ευχή ακούσθηκε δεδομένων των συνθηκών, αν και δήλωσε έτοιμος να προσφέρει περαιτέρω στήριξη στον κλάδο και στους συναφείς τομείς, εάν αυτό χρειαστεί, συμπλήρωσε με έμφαση.
Μπορεί ο πρωθυπουργός και οι άλλοι ομιλητές να άκουσαν χθες βράδυ κάποια χειροκροτήματα, αυτό όμως που σίγουρα δεν άκουσαν ήταν η κραυγή αγωνίας ενός εκπροσώπου σωματείου ξενοδοχοϋπαλλήλων 250 ναυτικά μίλια μακριά από την πρωτεύουσα. «Καλώς ήρθατε σε ένα νεκρό νησί όπου δεν υπάρχει ούτε ένας τουρίστας», καλωσόριζε εκείνος τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης στο νησί της Ρόδου, μερικές ώρες πριν την εκδήλωση στο Ζάππειο.
Με τον Αλέξη Τσίπρα να επιμένει, από την πλευρά του, στη διεκδίκηση «ενός εμπροσθοβαρούς προγράμματος ενίσχυσης των τουριστικών επιχειρήσεων, των επιχειρήσεων στον τουρισμό και την εστίαση», με την πρόσθετη επισήμανση ότι «το βασικό θέμα είναι το κεφάλαιο κίνησης, το γεγονός ότι δεν υπάρχει πρόσβαση σε ρευστότητα, καθώς και το γεγονός ότι τρέχουν οι υποχρεώσεις που πρέπει να καλυφθούν».
Αλλά για εμπροσθοβαρές πρόγραμμα για την τρέχουσα χρονιά, τίποτε δεν ακούσαμε το βράδυ στο Ζάππειο. Για του χρόνου, ναι…
Νίκος Παπαδημητρίου