“Μοντέλο Lufthansa” στην Aegean- Το Γερμανικό Δημόσιο παίρνει το 25% σύμφωνα με το Spiegel
Σε μια συμφωνία που πιθανώς να αποτελέσει μοντέλο και για άλλες αεροπορικές εταιρείες που ζητούν κρατική ενίσχυση προχωρούν, όπως αναφέρει αποκλειστικό δημοσίευμα του Der Spiegel, η γερμανική κυβέρνηση συνασπισμού CDU-GSU και SPD με την Lufthansa που καταρρέει υπό το βάρος της “κορονο-κρίσης” που χτύπησε τις αερομεταφορές παγκοσμίως.
Η Γερμανική κυβέρνηση αναμένεται να ενισχύσει και να διασώσει την μεγάλη αεροπορική εταιρεία- έμβλημα των γερμανικών επιχειρήσεων, αφού, όμως, την κρατικοποιήσει κατά ποσοστό 25%.
Σε συμφωνία για το ζήτημα της διάσωσης της Lufthansa κατέληξε η γερμανική κυβέρνηση, σύμφωνα με πληροφορίες που επικαλείται το περιοδικό Der Spiegel.
Όπως αναφέρει το περιοδικό, η συμφωνία προβλέπει ότι το γερμανικό κράτος θα συμμετέχει στην εταιρία με ποσοστό 25% συν μία μετοχή και θα διαθέσει και επιπλέον κεφάλαιο, ενώ θα κατέχει και δύο θέσεις στο Εποπτικό Συμβούλιο.
Το πακέτο βοήθειας που θα διαθέσει στην εταιρία, η οποία έχει πληγεί βαρύτατα από τις συνέπειες της πανδημίας του κορονοϊού, ανέρχεται σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες σε εννέα δισεκατομμύρια ευρώ. Η είσοδος του κράτους στην Lufthansa θα πρέπει πάντως να εγκριθεί και από τους μετόχους της, στο πλαίσιο έκτακτης γενικής συνέλευσης.
Το Spiegel αναφέρει ακόμη ότι υφυπουργός της κυβέρνησης μεταβαίνει στην Φρανκφούρτη, προκειμένου να παρουσιάσει το σχέδιο της κυβέρνησης στην εταιρία.
Επιθυμία του Βερολίνου είναι να υπάρξει πολύ γρήγορα τελική συμφωνία, προκειμένου να προχωρήσει το συντομότερο η εφαρμογή της. Το βασικό “αγκάθι” στις διαπραγματεύσεις ήταν από την αρχή η συμμετοχή ή όχι του κράτους στην διοίκηση της εταιρίας.
Εφόσον επαληθευτούν οι πληροφορίες του Der Spiegel, το “μοντέλο Lufthansa” είναι πιθανό να εφαρμοστεί και σε άλλες αεροπορικές εταιρείες, όπως είναι η πορτογαλική TAP, ενώ ήδη η Ιταλία συνεχίζει την κολοσσιαία ενίσχυση της Alitalia που επί της ουσίας τελεί υπό κρατικό έλεγχο.
Τι θα γίνει με την Aegean
Μετά την ενδιαφέρουσα εξέλιξη με την Lufthansa είναι προφανώς πως αίρονται -εαν υπάρχει η σχετική πολιτική βούληση- οι όποιες ενστάσεις στην κυβέρνηση σχετικά με την οικονομική ενίσχυση της Aegean Airlines του Ευτύχη Βασιλάκη, ο οποίος δημοσιοποίησε προχθές πως θα ζητήσει κρατική ενίσχυση χωρίς, όμως, να συναινεί σε οιοδήποτε μοντέλο κρατικοποίησης ή δημοσίου ελέγχου.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Libre, ο πρωθυπουργός έχει επικοινωνήσει ήδη με τον ιδιοκτήτη της Aegean Ευτύχη Βασιλάκη -τους δύο άνδρες συνδέει φιλία, ενώ είναι γνωστή η εξαιρετικά καλή σχέση των δύο οικογενειών εδώ και πολλές δεκαετίες- και τις επόμενες ημέρες είναι πιθανό να πραγματοποιηθούν οι πρώτες διερευνητικές συναντήσεις με τον αρμόδιο υπουργό αλλά και διϋπουργική στο Μέγαρο Μαξίμου υπό τον πρωθυπουργό.
Σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκη, ενώ η χρονιά ξεκίνησε πολύ καλά, με τον Ιανουάριο να καταγράφει αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 11% και ο Φεβρουάριος κατά 7%, επιδεικνύοντας ιδιαίτερα θετική πορεία, και με ένα πολύ πετυχημένο 2019 και ένα θετικό ξεκίνημα το 2020, ήρθε ο Μάρτιος – οπότε και κηρύχθηκε επισήμως από τον ΠΟΥ η πανδημία του κορονοϊού – και κατέγραψε 56% μείωση της επιβατικής κίνησης και κατά 30% περιορισμένες πτήσεις.
Ο δείκτης πληρότητας από 82% στις αρχές του έτους, έπεσε στο 57% τον Μάρτιο, ποσοστό το οποίο η εταιρεία δεν έχει αντιμετωπίσει ποτέ ξανά. Σε ό,τι αφορά τα έσοδα κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους, αυτά περιορίστηκαν κατά 15%, γεγονός το οποίο οφείλεται στην κατά 59% μείωση των εσόδων τον Μάρτιο. Ο τρίτος μήνας του πρώτου τριμήνου μάλιστα, κατέγραψε 35% μείωση επιβατών, με τις ζημιές το Μάρτιο να διαμορφώνονται σε 43-44 εκατ. ευρώ.
Ο πρόεδρος της Αegean χαρακτήρισε ιδιαίτερα κρίσιμο το δεύτερο τρίμηνο του έτους, κατά το οποίο, όπως είπε, η πτητική δραστηριότητα θα είναι περιορισμένη. Ήδη τον Μάρτιο και τον Απρίλιο καταγράφηκε μείωση 90% στις πτήσεις και 98% στην επιβατική κίνηση. Για το β’ τρίμηνο της χρονιάς, ανέφερε ότι το μηνιαίο κόστος για την εταιρεία έχει περιοριστεί σε 26 έως 28 εκατ. ευρώ, με την αεροπορική να “καίει”, μηνιαίως, ρευστότητα ύψους 40 εκατ. ευρώ. Εκτίμησε ωστόσο, πως το τρίτο τρίμηνο θα είναι ελαφρώς καλύτερο, επειδή θα βελτιωθούν οι ταμειακές ροές (cash flow), αλλά όπως ανέφερε, θα απαιτηθούν μήνες ωσότου τα έσοδα μίας πτήσης να υπερβούν το κόστος (variable cost). Προέβλεψε στις αρχές του Ιουλίου να έχει επανέλθει περίπου το 25% του πτητικού έργου, το οποίο να φθάσει το 50% μέχρι τον Σεπτέμβριο. Το 2020 θα είναι χωρίς αμφιβολία ο χειρότερος χρόνος στην ιστορία μας και θα αποτελέσει πρόκληση στην ικανότητά μας να προσαρμοζόμαστε και να επιβιώνουμε, ανάφερε και πρόσθεσε πως δεν υπήρξε τομέας που να έχει σχέση με τις αεροπορικές εταιρείες που να μην επηρεάστηκε, είτε λίγο, είτε περισσότερο. Το θετικό είναι ότι από αυτήν την κρίση, το brand της Ελλάδας βγαίνει πιο ισχυρό.
Σε ό,τι αφορά την κρατική ενίσχυση, τόνισε πως η εταιρεία θα πρέπει να ενισχυθεί, αφού πρόκειται για μια πρακτική που ακολουθείται από άλλες ευρωπαϊκές κυβερνήσεις. Όπως σημείωσε, σε περίπτωση που μία εταιρεία δεν λάβει κρατική ενίσχυση, καταλήγει να χάνει σε επίπεδο ανταγωνισμού από τις άλλες ευρωπαϊκές εταιρείες που έχουν ευνοηθεί.
«Δεν ζητάμε από το κράτος να πάρει όλο το βάρος της κρίσης, αλλά να συνδράμει στην προσπάθειά μας» είπε χαρακτηριστικά, ενώ απέκλεισε κάθε σενάριο κρατικοποίησής της. Τα μέτρα στήριξης θα μπορούσαν να αφορούν, είτε δανεισμό με κρατική εγγύηση, είτε και προγράμματα ενίσχυσης και επιδότησης των εργαζομένων, ώστε να διατηρούνται οι θέσεις εργασίας.
Κλείνοντας, σημείωσε πως τα νέα δεδομένα απαιτούν στενή συνεργασία μεταξύ του κλάδου, των εργαζομένων σε αυτόν, των προμηθευτών του αλλά και της ΕΕ. Υστερα από επαναδιαπραγματεύσεις με τους προμηθευτές της και έχοντας εντάξει το 70% του προσωπικού της στο κρατικό πρόγραμμα αναστολής εργασίας τα σταθερά έξοδα της Aegeanδιαμορφώνονται για το διάστημα Απριλίου – Μαΐου – Ιουνίου στα 26-28 εκατ. ευρώ. Σε οτι αφορά το εργατικό της δυναμικό θα λάβει αποφάσεις μετά την ανακοίνωση των κρατικών προγραμμάτων στήριξης, ενώ έχει ήδη προχωρήσει σε πάγωμα προσλήψεων εποχικών συνεργατών και ακύρωση συμβάσεων ξένων πιλότων.
Ωστόσο, με το γερμανικό παράδειγμα, πλέον, εφόσον καταλήξει σε υπογραφές η συμφωνία του γερμανικού δημοσίου με την Lufthansa, η ελληνική κυβέρνηση δεν μπορεί παρά να κινηθεί στον ίδιο δρόμο με άλλες ευρωπαϊκές κυβερνήσεις και να συνδράμει στην διάσωση της Aegean αλλά με το Δημόσιο να συμμετέχει κατά ένα ποσοστό στις αποφάσεις και τα οικονομικά της εταιρείας, ακόμα κι αν τον πρώτο λόγο στο managment θα έπρεπε να κρατήσει ο κ. Βασιλάκης, ο οποίος θεωρείται επιτυχημένος. Με την συμμετοχή του το Δημόσιο, όμως, πρέπει να εξασφαλίσει τις θέσεις των εργαζομένων που κατά την διοίκηση είναι “στον αέρα” εάν δυσχεράνουν οι συνθήκες.
Σύμφωνα με το insider.gr παρόμοια πακέτα διαπραγματεύονται και άλλες κυβερνήσεις με αεροπορικές εταιρείες:
Έως και 11 δισ. ευρώ από τη γαλλική και ολλανδική κυβέρνηση έχει ζητήσει και η Air France-KLM. Ειδικότερα η AirFrance, το 14% της οποίας ανήκει στο κράτος, διαπραγματεύεται πακέτο βοήθειας ύψους 7 δισ. με την γαλλική κυβέρνηση, χωρίς όμως να εξετάζει την πιθανότητα κρατικοποίησής της αεροπορικής. Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε ο γαλλος υπουργός Οικονομικών, Μπρυνό Λεμέρ,η βοήθεια θα δοθεί με τη μορφή δανείων: 4 δισ. τραπεζικά δάνεια με κρατική εγγύηση και άλλα 3 δισ. απευθείας από το κράτος. «Πρέπει να σώσουμε την εθνική εταιρεία μας, με ότι μέσο έχουμε», είπε, χαρακτηρίζοντας το εν λόγω σχέδιο διάσωσης ιστορικό. «Τα αεροσκάφη της Air France είναι καθηλωμένα στο έδαφος, για αυτό πρέπει να την στηρίξουμε», τόνισε, προσθέτοντας μάλιστα ότι η βοήθεια θα δοθεί υπό την αίρεση ότι η Air France «θα γίνει η πιο φιλική προς το περιβάλλον αεροπορική εταιρεία στον πλανήτη».
Επιπλέον 2 έως 4 δισ. ευρώ αναμένεται να δώσει και η ολλανδική κυβέρνηση για την στήριξη της KLM, της θυγατρικής του ομίλου Air France-KLM, σύμφωνα με τα όσα ανακοίνωσε ο υπουργός Οικονομικών της Ολλανδίας Βόπκε Χούκστρα. Παρότι πληροφορίες από την Χάγη αναφέρουν ότι η ενίσχυση θα περιλαμβάνει έναν συνδυασμό τραπεζικών δανείων και κρατικών εγγυήσεων, οι λεπτομέρειες βρίσκονται ακόμη στο στάδιο της επεξεργασίας. Να θυμίσουμε ότι η Ολλανδική κυβέρνηση κατέχει περί το 13% του αερομεταφορέα.
Δάνεια με εγγυητή την Ισπανική κυβέρνηση, ύψους 1,1 δισ. ευρώ εξασφάλισε και η IAG, η μητρική εταιρεία της British Airways, για τον ισπανικό βραχίονα της, Iberia and Vueling (750 εκατ. ευρώ για την Iberia και 260 εκατ ευρώ για την Vueling). Η κίνηση μάλιστα προκάλεσε εντύπωση, δεδομένου ότι ο διευθύνων σύμβουλος της IAG, Ουίλι Ουάλς, είχε απορρίψει αντίστοιχη χρηματοδότηση από το Ηνωμένο Βασίλειο τονίζοντας ότι η εταιρεία είχε επαρκή ρευστότητα για να επιβιώσει από την πανδημία. Όσο για την EasyJet έχει συγκεντρώσει 600 εκατομμύρια λίρες (750 εκατομμύρια δολάρια) μέσω του Covid Corporate Finance Facility της βρετανικής κυβέρνησης ενώ έχει αντλήσει άλλα 500 εκατ. δολάρια από ανακυκλούμενη πιστωτική διευκόλυνση, αυξάνοντας τα αποθέματα μετρητών σε περίπου 2,3 δισεκατομμύρια λίρες.
Ειδικά για την περίπτωση των αερομεταφορέων της Ευρώπης, οι Βρυξέλλες έχουν χαλαρώσει ήδη από τον Μάρτιο τους κανόνες για κρατικές ενισχύσεις, σε μια προσπάθεια να σώσουν τις επιχειρήσεις που πλήττονται από μια κρίση για την οποία δεν ευθύνονται. Εφόσον συμμορφώνονται με ορισμένες προϋποθέσεις, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δέχεται ασμένως τα κράτη μέλη να αναπληρώνουν ταμειακές ροές που χάνονται λόγω των περιορισμών που επέφερε ο κορονοϊός και να ανακεφαλαιοποιούν τις επιχειρήσεις. Ωστόσο μέχρι σήμερα δεν έχει δημιουργηθεί κάποιος ενιαίος όγκος κεφαλαίων ο οποίος θα κατανέμεται κεντρικά και κατά πολλούς πιο δίκαια, σε όλο το εύρος της ΕΕ, με αποτέλεσμα οι εταιρείες να ζητούν πακέτα διάσωσης από τις εθνικές κυβερνήσεις.