ΕΕ: “Πράσινο φως” για την επιστροφή κερδών από τα ελληνικά ομόλογα – Tι διαπιστώνει η έκθεση αξιολόγησης

 ΕΕ: “Πράσινο φως” για την επιστροφή κερδών από τα ελληνικά ομόλογα – Tι διαπιστώνει η έκθεση αξιολόγησης

Τις οικονομικές εκθέσεις ανά χώρα στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου παρουσιάζουν οι Επίτροποι Βάλντις Ντομπρόβσκις, Πάολο Τζεντιλόνι και Νικολά Σμιτ στην Κομισιόν. Η ιδιαίτερη έκθεση ενισχυμένης εποπτείας είναι θετική για την Ελλάδα και δίνει το πράσινο φως στο Eurogroup να προχωρήσει σε απόφαση επιστροφής κερδών από τα ελληνικά ομόλογα που φτάνουν σχεδόν τα 750 εκατομμύρια ευρώ.

Σε γενικές γραμμές οι παρατηρήσεις για την ελληνική οικονομία δεν διαφέρουν από τις εαρινές προβλέψεις της Κομισιόν και με εξαίρεση τη δυσμενή εικόνα λόγω της πανδημίας, είναι θετικές καθώς αναγνωρίζεται πως η Ελλάδα προχωρά στην εκπλήρωση των συμφωνημένων μεταρρυθμιστικών δεσμεύσεων.

Έτσι, η Κομισιόν ανάβει πράσινο φως προς το Eurogroup, που θα γίνει στις 11 Ιουνίου, να εγκρίνει την επιστροφή κερδών από τα ελληνικά ομόλογα που διακρατούν τράπεζες της Ευρωζώνης προς την Ελλάδα, και αυτό σημαίνει €748 εκατομμύρια ευρώ, από αποδόσεις των ANFAs και SMPs.

Τα χρήματα αυτά έχει συμφωνηθεί να διατεθούν για την κάλυψη δανειακών οφειλών, ενώ η συζήτηση για τη χρήση ποσών από τις επιστροφές σε επενδύσεις είναι ακόμη σε εξέλιξη.

Παράλληλα, η έκθεση παρατηρεί πως το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων έχει εκτελεστεί μερικώς, όπως συμβαίνει συστηματικά τα τελευταία χρόνια σύμφωνα με την παρατήρηση της Κομισιόν, και ο στόχος του 1,2% επί του ΑΕΠ δεν επιτεύχθηκε το 2019.
Επαινετική μνεία, όμως, γίνεται στην επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% για το 2019 και εκτιμάται ότι το 2021 η Ελλάδα θα έχει και πάλι πλεόνασμα, μετά την κάμψη που θα εμφανίσει η οικονομία το 2020, λόγω των σημαντικών ζημιών από την πανδημία του κορωνοϊου με ιδιαίτερες επιπτώσεις στον τουρισμό και τη ναυτιλία.

Ως προς το ελληνικό τραπεζικό σύστημα καταγράφεται σταθεροποίηση, μεγαλύτερη ανθεκτικότητα στα εξωτερικά σοκ, ενίσχυση της ρευστότητας αλλά μικρή και εύθραυστη κερδοφορία. O ρυθμός μείωσης των Μη Εξυπηρετούμενων Δανείων επιταχύνθηκε το 2019, αλλά το ύψος τους παραμένει μεγάλο, στα € 68,5 δισ., μειωμένα κατά € 13,3 δισ. από το 2018.

Σε σχέση με την τρίμηνη επέκταση της προστασίας της πρώτης κατοικίας, η Κομισιόν αναφέρει ότι η απόφαση ελήφθη παρά την μικρή αποδοχή του σχήματος, ενώ οι πλειστηριασμοί έχουν σταματήσει λόγω της μη λειτουργίας των δικαστηρίων.

Ως προς τις ιδιωτικοποιήσεις καταγράφεται πρόοδος, αλλά επισημαίνεται ο κίνδυνος νέων καθυστερήσεων στη συγκρότηση του κτηματολογίου, λόγω της πανδημίας.

Η Κομισιόν προειδοποιεί πως η προώθηση πολιτικών σε τομείς που έχουν καθυστερήσει, περιλαμβανομένων των μεταρρυθμίσεων στον χρηματοπιστωτικό τομέα αποτελεί εγγύηση για την επιστροφή της εμπιστοσύνης και τη βιώσιμη ανάκαμψη.

Στην έκθεση της, η Κομισιόν σκιαγραφεί τις βαριές επιπτώσεις της κρίσης του κορονοϊού στην ελληνική οικονομία, τονίζει ότι η ελληνική κυβέρνηση έλαβε μέτρα για τη στήριξη της οικονομικής δραστηριότητας και υπογραμμίζει τις σοβαρές επιπτώσεις που θα υπάρξουν στην αγορά εργασίας, καθώς η ανεργία αναμένεται να αυξηθεί το 2020 και η οικονομική κρίση μπορεί να αντιστρέψει τις πρόσφατες βελτιώσεις στα ποσοστά φτώχειας.

Το ιδιαίτερα μεγάλο μερίδιο των αυτοαπασχολούμενων και των πολύ μικρών επιχειρήσεων στην Ελλάδα και ο υψηλός αριθμός εποχικών εργαζομένων, σημειώνει η Κομισιόν, αφήνουν τα νοικοκυριά εκτεθειμένα σε μια παρατεταμένη περίοδο χαμηλού εισοδήματος, η οποία θα μπορούσε να οδηγήσει σε σημαντική αύξηση του μεριδίου των ατόμων που κινδυνεύουν από φτώχεια ή κοινωνικό αποκλεισμό το 2020 και μετά. Στο 31% το 2019, αυτό το ποσοστό ήταν ήδη πολύ υψηλότερο από το μέσο όρο της ζώνης του ευρώ του 21%, αλλά παρουσίασε πτωτική τάση.

Η έκθεση αξιολόγησης αποκαλύπτει τη συμφωνία της κυβέρνησης με την Επιτροπή για ένα νέο, ευρύ πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων («συμπληρωματικών δεσμεύσεων») το οποίο θα εφαρμοσθεί, όπως σημειώνεται, «για την ενίσχυση της μεταρρυθμιστικής δυναμικής και την επανεκκίνηση μιας βιώσιμης οικονομικής ανάκαμψης μετά την επιδημία του κορονοϊού». Η περιγραφή των συμφωνημένων δεσμεύσεων στο κείμενο της έκθεσης αξιολόγησης είναι πολύ γενική, αλλά ανάμεσα στα μέτρα που συμφωνήθηκαν ξεχωρίζει η «βελτίωση και εκσυγχρονισμός του πλαισίου της ατομικής εργατικής νομοθεσίας», που παραπέμπει, πιθανότατα, σε νέες παρεμβάσεις ενίσχυσης της εργασιακής ευελιξίας και συμπίεσης αμοιβών και δικαιωμάτων.

Άλλωστε, η Κομισιόν τονίζει ότι οι ελληνικές αρχές εξετάζουν, με αφορμή την πανδημία, την εφαρμογή «ενός νέου, ευρέως σχήματος μειωμένης απασχόλησης, προσφέροντας περισσότερη ευελιξία στις επιχειρήσεις να προσαρμόσουν το ωράριό τους, αλλά και καλύπτοντας εν μέρει τις απολαβές των εργαζομένων για τις ώρες που δεν θα εργάζονται». Η απόφαση για το ακριβές σχέδιο και τον χρόνο εφαρμογής θα στηριχθεί στους υπολογισμούς για το δημοσιονομικό κόστος, ενώ το σχέδιο πιθανότατα θα λάβει στήριξη από το SURE και από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο. Εξάλλου, όπως σημειώνει η Κομισιόν, ήδη αποφασίσθηκε από την κυβέρνηση να αναβληθεί για το 2021 η αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού.

Εκτός από τις νέες αλλαγές στα εργασιακά, η κυβέρνηση συμφώνησε μεταρρυθμίσεις σε πολλούς τομείς:

  • Βελτίωση του κανονιστικού πλαισίου για την επιχειρηματική δραστηριότητα.
  • Βελτίωση της λειτουργίας του δικαστικού συστήματος.
  • Ενίσχυση της ικανότητας του ΑΣΕΠ για την επιλογή του πολιτικού προσωπικού και την ενίσχυση του ελέγχου της πρόσληψης έκτακτου προσωπικού.
  • Έγκριση και εφαρμογή του εθνικού γενικού σχεδίου μεταφορών, καθώς και του θεσμικού πλαισίου για την έγκριση των σχεδίων βιώσιμης αστικής κινητικότητας για τα κύρια αστικά κέντρα.
  • Προετοιμασία μιας ολιστικής στρατηγικής για την προστασία, τη διαχείριση και τις επενδύσεις σε ελληνικά κρατικά ακίνητα.
  • Πλήρης ανάπτυξη στρατηγικού σχεδίου για τα μεγάλα έργα υποδομής.
  • Δημιουργία μηχανισμού προετοιμασίας μεγάλων δημοσίων έργων και ΣΔΙΤ.
  • Εισαγωγή και επέκταση του πεδίου εφαρμογής των σχεδίων ηλεκτρονικής υγείας.
  • Ανάπτυξη εθνικού στρατηγικού πλαισίου πολιτικής για την υγειονομική περίθαλψη.
  • Βελτίωση του σχεδιασμού της υγειονομικής περίθαλψης μέσω της χαρτογράφησης των αναγκών υγείας και μακροχρόνιας φροντίδας.
  • Βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος μέσω μεταρρυθμίσεων στην τριτοβάθμια και επαγγελματική εκπαίδευση και της καθιέρωσης συστήματος αξιολόγησης των εκπαιδευτικών.
  • Εφαρμογή ψηφιακών έργων για την προώθηση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.
  • Υλοποίηση έργων για την ψηφιοποίηση γεωχωρικών δεδομένων.

Πηγές: ert.gr, sofokleousin.gr

Σχετικά Άρθρα