Κάμερες αλά Big Brother στις τάξεις – Πυρ ομαδόν για την επίμαχη διάταξη ακόμη και από τη ΔΑΚΕ
Καταιγισμός αντιδράσεων σχετικά με την τροπολογία η οποία πέρασε από τη Βουλή και προβλέπει τη ζωντανή μετάδοση των μαθημάτων από τις σχολικές αίθουσες. Σύσσωμη η εκπαιδευτική κοινότητα ζητά την απόσυρση της τροπολογίας με την επισήμανση ότι η σχολική ζωή δεν πρέπει να μετατραπεί σε «ριάλιτι σόου»
Ακόμη και η ΔΑΚΕ των καθηγητών, ζητά από το υπουργείο να μην εφαρμόσει το μέτρο αυτό, με την υπογράμμιση ότι «εγείρονται σοβαρότατα ερωτήματα για τη συνταγματικότητα της ρύθμισης και προβληματισμοί για την προστασία των προσωπικών δεδομένων».
Πρεμιέρα σχολείων: Λίγοι μαθητές, νέες συνθήκες
Στην ανακοίνωσή της η παράταξη της ΔΑΚΕ, τονίζει:
Η ΔΑΚΕ Καθηγητών Δ.Ε εκφράζει την αντίθεσή της στη νομοθετική πρωτοβουλία του Υπουργείου Παιδείας, σύμφωνα με την οποία είναι δυνατή η ταυτόχρονη μετάδοση μέσω κάμερας του μαθήματος από την τάξη, για τους μαθητές που δικαιολογημένα θα απουσιάζουν.
Η ΔΑΚΕ Καθηγητών Δ.Ε είχε καταθέσει την άποψη ότι δεν έπρεπε για λόγους δημόσιας υγείας να επαναλειτουργήσουν τα σχολεία, με εξαίρεση την Γ΄ Λυκείου, που λόγω των Πανελλαδικών Εξετάσεων επιβάλλεται να κάνει τις απαιτούμενες επαναλήψεις.
Η λανθασμένη επιλογή της επανέναρξης των σχολικών μονάδων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης οδήγησε την πολιτική ηγεσία σε ένα ακόμα λάθος, την «τηλεμετάδοση» της μαθησιακής διαδικασίας.Αυτομάτως εγείρονται σοβαρότατα ερωτήματα για τη συνταγματικότητα της ρύθμισης και προβληματισμοί για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Με την έναρξη της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, μέσω της πλατφόρμας Webex, ετέθη το ζήτημα της προστασίας των προσωπικών δεδομένων των εκπαιδευτικών, δεδομένου ότι μπορούσε κάποιος κακόβουλος να βιντεοσκοπήσει την όλη διαδικασία. Η αναγκαιότητα, όμως, της συνέχισης της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της συνακόλουθης ψυχολογικής στήριξης των μαθητών, εν μέσω πανδημίας, μας υποχρέωσε να ξεπεράσουμε τις όποιες ενστάσεις μας.
Στην προκείμενη περίπτωση, τίθεται σε κίνδυνο η προστασία των προσωπικών δεδομένων των μαθητών μας. Όσοι μετέχουν της εκπαιδευτικής πραγματικότητας γνωρίζουν περιστατικά, όπου έχει χρησιμοποιηθεί η τεχνολογία για τη διακωμώδηση εκπαιδευτικών και μαθητών. Για τον λόγο αυτό άλλωστε, απαγορεύεται ρητά η κατοχή και χρήση του κινητού τηλεφώνου στο σχολείο. Τώρα έρχεται η πολιτική ηγεσία να νομοθετήσει αντίθετα, πέφτοντας καταφανέστατα σε αντίφαση σε σχέση με την προηγούμενη πολιτική της.
Εντύπωση μας προκαλεί η στάση της Ανεξάρτητης Αρχής για την Προστασία των Προσωπικών Δεδομένων, που συναίνεσε στη σχετική ρύθμιση.
Υπενθυμίζουμε ότι η εν λόγω Αρχή έχει απαγορεύσει ρητά τη χρήση καμερών στο προαύλιο των σχολείων, για την αντιμετώπιση της μαθητικής παραβατικότητας. Επίσης, ρητά απαγορεύεται η ανάρτηση στην ιστοσελίδα του σχολείου και στους κοινόχρηστους χώρους του σχολείου, φωτογραφιών και βίντεο των μαθητών που συμμετείχαν σε σχολικές εκδηλώσεις, χωρίς τη συναίνεση των γονέων τους. Τώρα με ποια λογική δίνεται η δυνατότητα μετάδοσης της καθ’ αυτής μαθησιακής διαδικασίας και της έκθεσης των μαθητών στον κάθε κακόβουλο θεατή;
Είναι δεδομένο ότι η ρύθμιση αυτή θα δημιουργήσει σοβαρές παρενέργειες στη σχολική ζωή και στην ψυχολογία των μαθητών. Η εκπαιδευτική διαδικασία στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση καμία σχέση δεν έχει με τις διαλέξεις και τις ανακοινώσεις στα Πανεπιστήμια και τα Συνέδρια. Η διδασκαλία είναι μία ζωντανή διαδικασία, που βασίζεται στη δημιουργία ενός κλίματος εμπιστοσύνης και οικειότητας και προάγεται και μέσω των λαθών που κάνουν οι μαθητές. Τα παιδιά στην τάξη πρέπει να νιώθουν άνετα και ασφαλή σαν στο σπίτι τους. Είναι βέβαιο ότι οι συνεσταλμένοι μαθητές καθώς και οι μαθητές με μέτριες επιδόσεις θα απομονωθούν, φοβούμενοι μήπως γίνουν αντικείμενο χλευασμού.
Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας δηλώνει ότι η όλη διαδικασία γίνεται για λόγους δημόσιου συμφέροντος, με στόχο την παρακολούθηση όλων των μαθητών.
Δεν απαντά όμως σε κρίσιμα ερωτήματα:
- Πώς θα διαφυλαχθεί η διδασκαλία, όταν όλοι γνωρίζουν ότι παρακολουθούνται, σχολιάζονται και πιθανόν καταγράφονται, ενδεχομένως ακόμη και για δόλιους σκοπούς, από οποιονδήποτε σχετικό ή άσχετο με τους μαθητές και τους καθηγητές;
Πώς θα προστατευθούν μαθητές και καθηγητές από μία πιθανή διαπόμπευση μέσω μαγνητοσκόπησης; - Πώς θα ενθαρρυνθούν οι μαθητές μας να συμμετέχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία, όταν γνωρίζουν ότι ένα πιθανό λάθος τους, μπορεί να τους καταστήσει αντικείμενο χλευασμού;
- Πώς θα προστατευθούν τα προσωπικά δεδομένα των ανήλικων μαθητών μας;
Η ΔΑΚΕ Καθηγητών Δ.Ε, με αίσθημα ευθύνης, καλεί την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να μην προχωρήσει στην υλοποίηση του σχετικού μέτρου. Άλλωστε, οι καθηγητές αδυνατούν να το εφαρμόσουν, σεβόμενοι τα προσωπικά δεδομένα των μαθητών τους, αλλά και προστατεύοντας τους εαυτούς τους από πιθανές δικαστικές διώξεις, ύστερα από μηνύσεις γονέων. Ήδη εκατοντάδες γονείς, που θα στείλουν τα παιδιά τους στο σχολείο, έχουν εκφράσει την αντίθεσή τους και απαιτούν τη μη βιντεοσκόπηση των παιδιών τους.Την άποψη αυτή των γονέων οφείλει να σεβαστεί το Υπουργείο Παιδείας.
Αντιδράσεις για το συγκεκριμένο ζήτημα υπάρχουν απο εκατοντάδες συλλόγους εκπαιδευτικών και γονέων , ενω και η Ενωση Διευθυντών Σχολικών Μονάδων αναφέρει :
Το Διοικητικό Συμβούλιο της Πανελλήνιας Επιστημονικής Ένωσης Διευθυντών Σχολικών Μονάδων Π.Ε., με αφορμή την ψήφιση από τη Βουλή εκπρόθεσμης τροπολογίας, σε άσχετο με την Παιδεία νομοσχέδιο, με την οποία προβλέπεται ότι είναι δυνατή η ζωντανή μετάδοση των μαθημάτων από τις σχολικές αίθουσες, ώστε να μπορούν να τα παρακολουθούν και οι μαθητές που θα απουσιάζουν από το σχολείο, έχει να επισημάνει τα εξής:
Πρόκειται για μια διάταξη, που αν εφαρμοσθεί:
-παραβιάζει καταφανώς τα προσωπικά δεδομένα μαθητών και εκπαιδευτικών,
-αλλοιώνει την εκπαιδευτική διαδικασία,
-διαταράσσει την παιδαγωγική σχέση εκπαιδευτικών-μαθητών,
-περιορίζει την παιδαγωγική και διδακτική ελευθερία.
Σε ό,τι αφορά τους μαθητές που δεν δύνανται να παρακολουθήσουν δια ζώσης το μάθημα της τάξης, μπορούν κάλλιστα να υποστηριχθούν μέσω της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, είτε με σύγχρονες, είτε με ασύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας, είτε συνδυαστικά, όπως κάθε φορά θα κρίνουν οι εκπαιδευτικοί τους.
Υπάρχει άλλωστε η θετική εμπειρία από την εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης των δύο τελευταίων μηνών, όπου οι εκπαιδευτικοί με υψηλό αίσθημα ευθύνης στήριξαν και διατήρησαν ζωντανή την παιδαγωγική σχέση με τους μαθητές τους.
Για όλους τους παραπάνω λόγους ζητάμε την άμεση κατάργηση της παραπάνω διάταξης.
Για το θέμα αυτό έχουν συγκεντρωθεί διαδικτυακά πάνω από 30.000 υπογραφές, ενώ εκπαιδευτικοί φορείς καλούν σε μαζική πανεκπαιδευτική και πανκοινωνική συμμετοχή (παίρνοντας όλα τα μέτρα προφύλαξης) στο συλλαλητήριο της Τετάρτης 13/5, στις 13.00 στα Προπύλαια. Ενάντια στο αντιεκπαιδευτικό πολυνομοσχέδιο, στο εκπαιδευτικό big brother…
Καταπάτηση νομοθεσίας
Νομικό ζήτημα ως προς το θέμα της καταγραφής ήγειρε πρώτη η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ), η πλειοψηφία της οποίας μάλιστα ελέγχεται από τη ΔΑΚΕ, χαρακτηρίζοντας αντισυνταγματική τη ρύθμιση και ανακοινώνοντας ότι θα κινηθεί νομικά. «Τελευταίο επεισόδιο του αντιδημοκρατικού κατρακυλίσματος της υπουργού είναι η αντισυνταγματική και καθ’ όλα αυθαίρετη, απαράδεκτη και αιφνιδιαστική τροπολογία, με την οποία προσπαθεί να στήσει, εν μέσω πανδημίας, οργουελιανό περιβάλλον στα σχολεία μας, καταπατώντας κάθε ελληνική και διεθνή νομοθεσία περί προστασίας της ιδιωτικότητας και των προσωπικών δεδομένων εκπαιδευτικών και μαθητών. […]
Η διδακτική πράξη δεν είναι μια στατική διαδικασία κατά την οποία ο διδάσκων, ακίνητος σε ένα σημείο, μονολογεί και καταγράφεται από μία κάμερα κινητού τηλεφώνου. Είναι μια ζωντανή διαδικασία αλληλεπίδρασης με τους μαθητές, ένα διαρκές διδακτικό μαθησιακό γίγνεσθαι, μία συμμετοχική και συλλογική πορεία προς τη μάθηση», αναφέρει η ΟΛΜΕ σε σχετική ανακοίνωση με την οποία καλεί τους εκπαιδευτικούς να μην υλοποιήσουν την απόφαση. Αντίστοιχες ανακοινώσεις εξέδωσαν τόσο η ΔΑΚΕ Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης όσο και η αντίστοιχη παράταξη της Πρωτοβάθμιας, ενώ την αντίθεσή της εκφράζει και η Ανώτατη Συνομοσπονδία Γονέων Ελλάδας.
Εντύπωση προκαλεί η δήλωση της υπουργού ότι η διάταξη συντάχθηκε έπειτα από διαβούλευση με την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, η οποία βέβαια δεν κατέθεσε τη σχετική γνωμοδότηση παρά το γεγονός ότι της ζητήθηκε από κόμματα της αντιπολίτευσης, προκαλώντας εύλογα αμφιβολίες για το κατά πόσον η νομοθετική πρωτοβουλία έχει νομική βάση. Εντονο προβληματισμό εκφράζει και η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας (ΟΙΕΛΕ), υπενθυμίζοντας ότι πριν από τέσσερα χρόνια η ΑΠΔΠΧ με απόφασή της (77/2016) προέβη σε αυστηρή προειδοποίηση προς το Πανεπιστήμιο Κρήτης, όπου επιχειρήθηκε η μετάδοση μαθημάτων χωρίς τη συναίνεση εκπαιδευτικών και φοιτητών.
Αντιπαράθεση με ΣΥΡΙΖΑ
Οι αντιδράσεις φυσικά δεν περιορίστηκαν μόνο στον εκπαιδευτικό κόσμο. Η πρωτοβουλία της Νίκης Κεραμέως προκάλεσε μετωπική σύγκρουση με την αξιωματική αντιπολίτευση, με τους Νίκο Φίλη και Μερόπη Τζούφη να κάνουν λόγο για «άκρως επικίνδυνη ακροβασία που διαρρηγνύει την παιδαγωγική σχέση εμπιστοσύνης και εμπιστευτικότητας μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών» και που «θέτει μείζονα ζητήματα προστασίας των προσωπικών δεδομένων», ζητώντας την Παρασκευή την απόσυρση της τροπολογίας. Το υπουργείο με μία εριστική απάντηση, που διόλου δεν έμπαινε στην ουσία του θέματος, κατηγόρησε τον ΣΥΡΙΖΑ για λαϊκισμό, για να λάβει την πληρωμένη απάντηση της ΕΠΕΚΕ Παιδείας του κόμματος ότι «οι κάμερες δεν έχουν καμία θέση μέσα στις σχολικές αίθουσες. Δεν πρόκειται για “καινοτομία”, αλλά για ένα βαθιά αντιπαιδαγωγικό μέτρο που δεν εφαρμόζεται σε κανένα σχολείο στον κόσμο».
Πέραν των εκπροσώπων της αξιωματικής αντιπολίτευσης που αντιδρούν στην εφαρμογή της ρύθμισης, και η Χαρά Κεφαλίδου, τομεάρχης Παιδείας & Θρησκευμάτων του Κινήματος Αλλαγής, κάνει λόγο για μία «ιδιαίτερα προβληματική, τόσο επί της ουσίας όσο και επί της διαδικασίας, απόφαση», ενώ η ΚΝΕ ζητάει από την κυβέρνηση να ανακαλέσει την τροπολογία.
Και ενώ η κοινωνία φαίνεται να εναντιώνεται, και ορθώς, στο νέο μέτρο, η κυβέρνηση σε αγαστή συνεργασία με τα φίλια μέσα έχει βάλει μπρος τον μηχανισμό απαξίωσης των εκπαιδευτικών και του δημόσιου αγαθού της Παιδείας, μέσω των ντελάληδων του κοινωνικού αυτοματισμού που υποστηρίζουν ότι «οι εκπαιδευτικοί φοβούνται τις κάμερες γιατί έχουν πολλές αδυναμίες να κρύψουν και γιατί φοβούνται την αξιολόγησή τους», με τους εκπαιδευτικούς να απαντούν: «Σεβόμενοι τη δημοκρατία, το Σύνταγμα και τις διεθνείς συμβάσεις για τα ατομικά δικαιώματα θα προασπιστούμε την ιδιωτικότητα και τα προσωπικά μας δεδομένα και των μαθητών μας και σε καμία περίπτωση δεν θα επιτρέψουμε τον ευτελισμό της παιδαγωγικής ελευθερίας και τη μετατροπή της εκπαιδευτικής διαδικασίας σε ριάλιτι».