Θα αντέξει η Aegean; Η “κρίση των αιθέρων”, οι κρατικές ενισχύσεις και το κύμα απολύσεων…
Περί τα εννέα δισεκατομμύρια ευρώ θα κοστίσει στο γερμανικό κράτος η διάσωση της Lufthansa, η οποία βρέθηκε στα όρια της χρεοκοπίας λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού. Η ίδια κατάσταση επικρατεί παγκοσμίως στις αερομεταφορές και μία μετά την άλλη οι μεγάλες αεροπορικές εταιρείες ζητούν την απευθείας οικονομική στήριξη των κυβερνήσεων. Κάτι που στην Ευρώπη, τουλάχιστον, απαγορευόταν “δια ροπάλου” βάσει των κανόνων των ελεύθερων αγορών, αλλά επανεξετάζεται άρδην.
Από την Lufthansa, την Alitalia, μέχρι την American Airlines και την Boeing, οι αεροπορικές εταιρείες ψηλαφίζουν ένα εντελώς αβέβαιο μέλλον, το οποίο δεν τελειώνει, όπως όλα δείχνουν, με το τέλος της πανδημίας. Ιδιαίτερα εάν ενσκήψει δεύτερο κύμα το φθινόπωρο, οι ταξιδιώτες θα σκέφτονται δύο και τρεις φορές τα αεροπορικά ταξίδια. Ακόμα κι αν οι εταιρείες δηλώνουν πως έχουν λάβει όλα τα μέτρα ασφαλείας οι επιβάτες δύσκολα πείθονται. Ιδιαίτερα όταν τα προηγούμενα χρόνια οι περισσότερες εταιρείες έπεσαν στον πειρασμό της υψηλής κερδοφορίας, ρίχνοντας, όμως, τις παρεχόμενες υπηρεσίες και την ποιότητα του ταξιδιού.
Με την χρήση μέρους μόνο των θέσεων ανά αεροπλάνο στην εποχή του κοροναϊού, οι αεροπορικές εταιρείες αντιμετωπίζουν πια το φάσμα της χρεοκοπίας.
Η Alitalia έχει λάβει κρατικά δάνεια ύψους 900 εκατ. ευρώ, ενώ σύμφωνα με το Bloomberg, η ιταλική κυβέρνηση σχεδιάζει χρηματοδότηση-γέφυρα ύψους 350 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του γερμανικού οικονομικού περιοδικού «Business Insider», η κατ’ αρχήν συμφωνία μεταξύ της εταιρίας και της κυβέρνησης επετεύχθη κατά τη χθεσινή, μυστική, συνάντηση των δύο πλευρών σε υπηρεσιακό επίπεδο, ενώ αναμένεται να επικυρωθεί σήμερα, σε συνάντηση που θα έχουν η Καγκελάριος Άνγκελα Μέρκελ και ο υπουργός Οικονομικών Όλαφ Σολτς με τον επικεφαλής του γερμανικού αερομεταφορέα Κάρστεν Σπορ.
Σύμφωνα με το σχέδιο που αποκαλύπτει το περιοδικό, θα υπάρχει στο εξής κρατική συμμετοχή στην εταιρία, με την κυβέρνηση να αποκτά μειοψηφία αρνησικυρίας και μία ή δύο θέσεις στο Εποπτικό Συμβούλιο, οι οποίες ωστόσο δεν θα πρέπει να καταληφθούν από δημοσίους υπαλλήλους ή πολιτικούς. Η Lufthansa αρνήθηκε σήμερα να σχολιάσει το δημοσίευμα, ενώ κυβερνητικοί κύκλοι διέψευδαν την πληροφορία ότι υπάρχει συμφωνία, αλλά επισήμαιναν ότι οι συνομιλίες συνεχίζονται.
Και κάπως έτσι φθάνουμε στο κρίσιμο ερώτημα: Μέσα σε αυτό το διεθνές περιβάλλον, πόσο μπορεί να αντέξει η “δική μας” Aegean; Εκεί που κολοσσοί, όπως η Lufthansa, Alitalia και άλλες εταιρείες “σπάνε” τους κανόνες τις αγοράς και ζητούν κρατική ενίσχυση πολλών εκατοντάδων εκατομμυρίων ή και δισεκατομμυρίων, μπορεί η Aegean να ξεπεράσει το πρόβλημα;
Οι ειδικοί λένε πως πολλά θα κριθούν από το φετινό καλοκαίρι και εάν οι ξένοι που θα ταξιδέψουν προς την Ελλάδα θα επιλέξουν την “ασφαλέστερη” Aegean (υπό την έννοια πως ίσως την συνοδεύει η καλή φήμη της Ελλάδας ως ασφαλέστερου προορισμού) ή όχι.
‘Ομως, δεν ήταν έτσι τα πράγματα πέρυσι:
Η Aegean Airlines ανακοίνωσε τα οικονομικά αποτελέσματα έτους 2019, σημειώνοντας αύξηση 10% στον ενοποιημένο κύκλο εργασιών, ο οποίος ανήλθε σε €1.308,8 εκ. ενώ τα κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε €78,5 εκ. παρουσιάζοντας αύξηση 16%.
Η επιβατική κίνηση σημείωσε αύξηση κατά 7% με την AEGEAN και την Olympic Air να μεταφέρουν 15 εκ. επιβάτες. Τα κέρδη προ φόρων, τόκων, χρηματοοικονομικών αποτελεσμάτων και αποσβέσεων ανήλθαν σε €269,4 εκ., ενώ τα ταμειακά διαθέσιμα, ισοδύναμα και λοιπές χρηματοοικονομικές επενδύσεις διαμορφώθηκαν σε €516,9 εκ.
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος Ευτύχης Βασιλάκης, ωστόσο, προετοίμασε την κυβέρνηση για την κατάσταση: Δραματική μείωση έως και μηδενισμός του αεροπορικού έργου που οδηγούν σε δραστική μείωση προσωπικού το επόμενο διάστημα! Το ερώτημα είναι: θα αντέξει η Aegean;
Πριν μερικούς μήνες, σε μια εντυπωσιακή εκδήλωση ο Ευτύχης Βασιλάκης παρουσίαζε το επενδυτικό σχέδιο της εταιρείας του και φωτογραφιζόταν με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη (με τον οποίο διατηρούν και φιλικές σχέσεις). Ένα σχέδιο που ανακοινώθηκε ως η μεγαλύτερη ιδιωτική επένδυση στην Ελλάδα.
Πως περιέγραψε την κατάσταση της Aegean ο Ευτύχης Βασιλάκης στο διαδικτυακό forum της Endeavor:
Από τις 25 Φεβρουαρίου που είχαμε το outbreak στην Ιταλία ήμασταν σε κατάσταση συναγερμού καθώς αρχίσαμε να ψαχνόμαστε μαζί με τον ΕΟΔΥ για τυχόν κρούσματα στα αεροπλάνα, να κατεβαίνουν πληρώματα σε καραντίνα, γιατί ενδεχομένως ήταν μέσα σε αεροπλάνα τα οποία είχαν επιβάτες που πιθανόν να ήταν φορείς του ιού, να αλλάζουμε διαδικασίες για τον καθαρισμό και να αλλάζουμε διαδικασίες για το service. Πριν ακόμη η Ελλάδα φθάσει στο γρήγορο lockdown, εμείς ήδη είχαμε επηρεαστεί λειτουργικά και σε επίπεδο ρίσκου για την υγεία του προσωπικού μας και των επιβατών μας και μέσα σε αυτό το πλαίσιο αρχίσαμε να συνειδητοποιούμε ότι θα υπάρχει ένα πιο έντονο οικονομικό πρόβλημα.
Ο πρώτος μήνας, από τα τέλη Φεβρουαρίου έως τα τέλη Μαρτίου, πέρασε από μία διαδικασία ισορροπίας μεταξύ της προσπάθειας να λειτουργήσουμε με ασφάλεια χωρίς να προλάβουμε να συνειδητοποιήσουμε καλά καλά το επερχόμενο οικονομικό κόστος. (…) Υπό κανονικές συνθήκες επιχειρηματικά εξετάζουμε αν θα πάμε 20% αριστερά ή 20% δεξιά και ξαφνικά σε έναν μήνα πήγαμε από το ρετιρέ στο υπόγειο. Σήμερα η εταιρεία μπορεί να λειτουργεί, αλλά ουσιαστικά είναι σαν να έχει κλείσει καθώς έχουμε το 0,05% των εσόδων μας ανά ημέρα.
Δεν θα ντραπώ να πω ότι έκανα λάθος τόσο εγώ όσο και Διευθύνων Σύμβουλος μας, καταλάβαμε ότι έχουμε να κάνουμε με ένα σοβαρό πρόβλημα αλλά δεν καταλάβαμε το βάθος και την διάρκεια του. Λάθος όχι σε θέματα υγείας, όπου πήραμε όλα τα σωστά μέτρα και τελικά είχαμε μόνο ένα κρούσμα στα πληρώματα μας, και αυτό χωρίς συμπτώματα, αλλά λάθος σε αφορά τις εκτιμήσεις της ταχύτητας επανάκαμψης. Νομίζαμε αρχικά για ένα μήνα, μετά για δύο μήνες και τώρα δυστυχώς μιλάμε για τουλάχιστον έξι. Παράλληλα είχαμε και την λανθασμένη εντύπωση ότι τα ταμειακά μας αποθέματα είναι τόσα πολλά που δεν θα μπορέσουμε να έχουμε οικονομικό πρόβλημα σε το χρονικό διάστημα που το είχαμε προσδιορίσει.
Μονόδρομος η μείωση του προσωπικού
Μπορεί οι άλλες επιχειρήσεις να μπαίνουν στην φάση “επιστροφή στην κανονικότητα” όμως αυτό δεν ισχύει για εμάς. Εμείς γνωρίζουμε ότι για να βρεθούμε σαν κλάδος στα επίπεδα που βρισκόμασταν πριν την υγειονομική κρίση θα περάσουν 2 – 3 χρόνια άρα δυστυχώς είναι μονόδρομος η μείωση του κόσμου που απασχολούμε. Η άμεση δυσκολία που θα έχουμε είναι η επιλογή, ο τρόπος και ο χρόνος που θα πρέπει να γίνει αυτή η ενέργεια. Όταν δεν έχεις παραγωγή για κάποιους μήνες και δεν έχεις και εικόνα πόσο θα κρατήσει, μπορεί να ακούγετε σκληρό, αλλά δεν έχεις επιλογές.
Ελπίζουμε να υπάρξει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα υποστήριξης από το κράτος που να μπορέσει να μας βοηθήσει και εμάς που είμαστε τόσο πολύ πληττόμενοι να διατηρήσουμε περισσότερο κόσμο ή να τους δίνουμε κάτι περισσότερο από αυτό που μπορούμε.
Σήμερα στην Aegean εργάζονται περίπου 700 άτομα τα οποία σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκη οι μισοί απασχολούνται στα call center για να εξυπηρετήσουν τις ακυρωμένες κρατήσεις και οι άλλοι μισοί ως προσωπικό ασφαλείας στις πτήσεις επαναπατρισμού, στις υποχρεωτικές στο εσωτερικό που έχει ζητήσει το κράτος και αυτές που πραγματοποιεί σε Κίνα και Ινδία για την μεταφορά ιατρικού υλικού.
Η επόμενη ημέρα
Σε ότι αφορά τις σχέσεις με το κράτος ανέφερε ότι η Aegean αν κάτι για το οποίο είναι υπερήφανη είναι που κατάφερε να απαλλάξει την Ελλάδα από μία εταιρεία που του κόστιζε πάρα πολλά για πάρα πολλά χρόνια και στην θέση της δημιουργήθηκε μία εταιρεία που προσέφερε πολλά στον Έλληνα για πάρα πολλά χρόνια και θα του προσφέρει επίσης για πάρα πολλά χρόνια.
Μέσα σε ένα μήνα βρεθήκαμε από το ρετιρέ στο υπόγειο- Στο 0,05% τα ημερήσια έσοδα
“Σήμερα όμως η καταστροφή έχει πάρα πολύ μεγάλο κόστος με αποτέλεσμα όλες οι αεροπορικές είτε να ζητούν είτε να δέχονται βοήθεια από τα κράτη. Υπάρχουν ευρωπαϊκοί κανόνες αλλά υπάρχουν και οι δυνατότητες που μπορεί να παράσχει ένα κράτος. Οι κανόνες μπορεί να είναι ίδιοι για όλους όχι όμως οι δυνατότητες. Για παράδειγμα διαφορετικές δυνατότητες έχουν τα κράτη μεταξύ τους για το πως θα επιδοτήσουν την ανεργία των εργαζομένων που θα μείνουν χωρίς δουλειά εξαιτίας της κρίσης είτε για το πως θα βοηθηθούν οι αεροπορικές του εκάστοτε κράτους. Η δυσκολία για την Ελλάδα στα πλαίσια των ευρωπαϊκών κανόνων είναι να συγκεράσει τις δικές της δυνατότητες και να μπορέσει ως κοινωνία και ως επιχειρήσεις να ανταγωνιστεί πολύ πιο εύρωστες ευρωπαϊκές χώρες. Και αυτό είναι κάτι πολύ δύσκολο”, σημείωσε.
Τέλος σε ότι αφορά στην μεγάλη εικόνα για το μέλλον ο κ. Βασιλάκης θεωρεί ότι θα μείνουν λιγότερες αεροπορικές, και θα είναι αυτές που θα έχουν πολύ πιο καλά διαμορφωμένο το επίπεδο κόστους τους ενώ εξέφρασε την ελπίδα η παρέμβαση των κρατών να μην επηρεάσει αρνητικά τον ανταγωνισμό μεταξύ των αεροπορικών. Παράλληλα δεν έκρυψε την ανησυχία του για πιθανό πλήγμα στον τομέα του επαγγελματικού ταξιδιού λόγω των τεχνολογιών που αναπτύσσονται αυτό το διάστημα, όπως είναι οι video conference, που δύναται να υποκαταστήσουν την ανάγκη για συναντήσεις δια ζώσης.
To πρόβλημα της Boeing
Η παγκόσμια εναέρια κυκλοφορία δεν θα επιστρέψει στα επίπεδα που είχε προ της πανδημίας του νέου κορωνοϊού για τα επόμενα δύο με τρία χρόνια, εκτίμησε ο Ντέιβιντ Καλχούν, ο διευθύνων σύμβουλος της Boeing, στην ετήσια συνάντηση της εταιρείας.
Παράλληλα ανακοίνωσε ότι θα χρειαστούν τρία έως πέντε χρόνια για να αποκατασταθούν τα μερίσματα της Boeing, καθώς ο αμερικανικός κατασκευαστής αεροσκαφών έχει υποστεί τον πλήρη αντίκτυπο της κρίσης Covid-19. Αυτές οι δυσκολίες προστίθενται στις αποτυχίες της εταιρείας στο 737 MAX.
«Η υγειονομική κρίση δεν μοιάζει σε τίποτε με ό,τι έχουμε βιώσει στο παρελθόν», δήλωσε ο Καλχούν. «Θα χρειαστούν αρκετά χρόνια πριν επιστρέψει (η εναέρια κυκλοφορία) στα επίπεδα προ πανδημίας», πρόσθεσε.
Σκιαγράφησε μια ζοφερή εικόνα των προοπτικών για τον κλάδο αερομεταφορών γενικά και ειδικότερα για την Boeing.
Η προτεραιότητά του φαίνεται να είναι η αποπληρωμή των χρεών και η διατήρηση της εφοδιαστικής αλυσίδας του ομίλου.
«Γνωρίζουμε ότι θα πρέπει να δανειστούμε χρήματα μέσα στους επόμενους έξι μήνες», τόνισε.
Ήδη σε μεγάλη δυσκολία με την κρίση του 737 MAX, καθηλωμένα στο έδαφος για περισσότερο από ένα χρόνο μετά από δύο θανατηφόρα ατυχήματα που στοίχισαν τη ζωή σε 346 ανθρώπους, ο αμερικανικός κατασκευαστής αεροσκαφών φοβάται ότι θα χάσει επιπλέον δισεκατομμύρια δολάρια λόγω της πανδημίας, η οποία έχει αναστείλει τις παγκόσμιες μεταφορές.
Η εταιρεία αναμένεται να ξεκινήσει σύντομα συζητήσεις με το αμερικανικό υπουργείο Οικονομικών για πιθανά ομοσπονδιακά μέτρα οικονομικής στήριξης.
Η Boeing έχει ήδη λάβει περίπου 17 δισεκατομμύρια δολάρια μέσω ενός γιγαντιαίου πακέτου διάσωσης που εγκρίθηκε στα τέλη Μαρτίου που περιορίζει τα μερίσματα και τις επαναγορές μετοχών για εταιρείες που λαμβάνουν κρατική ενίσχυση.
Ο αμερικανικός κατασκευαστής αεροσκαφών πρέπει να ανακοινώσει τα τριμηνιαία αποτελέσματα την Τετάρτη πριν από το άνοιγμα της Wall Street.
Από την αρχή του έτους, η μετοχή της εταιρείας έχει χάσει περισσότερο από 60% στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, ενώ η αγοραία αξία έχει καταρρεύσει πάνω από 110 δισεκατομμύρια δολάρια.
Με πληροφορίες από τα news247.gr, i-efimerida.gr, Business Insider, Reuters