Πολυνομοσχέδιο Παιδεία: Πρώτες αντιδράσεις με το καλημέρα
Την επαναφορά της διαγωγής στα σχολεία αποφάσισε, μεταξύ πολλών άλλων, η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως.
Ανάμεσα στις διατάξεις του πολυνομοσχεδίου που παρουσιάζει εν μέσω κορονοϊού την ώρα αυτή με τηλεδιάσκεψη στους εκπαιδευτικούς συντάκτες (περισσότερα σε λίγο) προβλέπεται και η επαναφορά της διαγωγής στούς τίτλους σπουδών, όπως ίσχυε πριν από το 2017.
Ακόμα η κ.Κεραμέως προανήγγειλε και την επαναφορά των αποβολών 3,4 και 5ημερών που είχαν περιοριστεί το 2017 σε αποβολές έως 2 ημερών.
Για τη διαγωγή , η τελευταία εγκύκλιος είχε εκδοθεί το 2018 και προέβλεπε τα εξής:
Άρθρο 3, της ΥΑ 10645/22-1-2018
Διαγωγή
Η συμπεριφορά των μαθητών/τριών, που εκδηλώνεται με οποιοδήποτε τρόπο εντός ή εκτός του σχολείου με πράξεις ή παραλείψεις, συνιστά τη διαγωγή τους.
Η διαγωγή περιλαμβάνεται μεταξύ των στοιχείων της μαθητικής κατάστασης των μαθητών/τριών που φοιτούν κάθε έτος στο Γυμνάσιο ή Γενικό Λύκειο ή Επαγγελματικό Λύκειο, στα Γυμνάσια ΕΑΕ, στα Λύκεια ΕΑΕ, στα Ενιαία Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια-Λύκεια και Ε.Ε.Ε.ΕΚ. και ελέγχεται, χαρακτηρίζεται και καταχωρίζεται στα οικεία βιβλία, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρούσας.
Οι μαθητές/τριες οφείλουν να ακολουθούν τους κανόνες που διέπουν τη σχολική ζωή, όπως αυτοί ορίζονται από την κείμενη νομοθεσία και το Πλαίσιο Οργάνωσης της Σχολικής Ζωής (σύμφωνα με όσα προβλέπονται στην παρ. 5 του άρθρου 30). Κάθε πράξη ή παράλειψη που έρχεται σε αντίθεση με αυτούς αποτελεί αντικείμενο παιδαγωγικού ελέγχου και αντιμετωπίζεται με παιδαγωγικά μέσα.
Η διαγωγή κάθε μαθητή/τριας χαρακτηρίζεται ως «εξαιρετική», «καλή» ή «μεμπτή» ως εξής:
α) «Εξαιρετική» χαρακτηρίζεται η διαγωγή του/της μαθητή/τριας, όταν τηρεί απολύτως τους κανόνες της σχολικής ζωής.
β) «Καλή» χαρακτηρίζεται η διαγωγή του/της μαθητή/τριας, όταν υπάρχουν παρεκκλίσεις από την τήρηση των κανόνων της σχολικής ζωής.
γ) «Μεμπτή» χαρακτηρίζεται η διαγωγή μαθητή/τριας όταν αυτός/ή αποκλίνει από την προσήκουσα διαγωγή σε βαθμό ανεπίτρεπτο, αλλά κρίνεται ότι είναι δυνατή η επανόρθωση της παρέκκλισης αυτής εντός του ίδιου σχολικού περιβάλλοντος.
δ) Όταν κρίνεται ότι η απόκλιση από την προσήκουσα διαγωγή δεν είναι δυνατόν να επανορθωθεί εντός του ίδιου σχολικού περιβάλλοντος, ο/η μαθητής/τρια υποχρεώνεται σε αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος, με τη διαδικασία που περιγράφεται στην περιπτ. δ της παρ. 3 του άρθρου 31, ώστε σε ένα νέο σχολικό περιβάλλον να δοθεί η ευχέρεια βελτίωσης της διαγωγής του/της.
Ο ετήσιος χαρακτηρισμός της διαγωγής των μαθητών/τριών πραγματοποιείται με τη λήξη του διδακτικού έτους με ειδική πράξη του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών, ο οποίος αποφαίνεται κατά πλειοψηφία συνεκτιμώντας την εν γένει συμπεριφορά τους στο σχολείο και εκτός αυτού καθώς και τα παιδαγωγικά μέτρα ή τις ηθικές αμοιβές που έχουν καταχωριστεί στα οικεία βιβλία. Κάθε χαρακτηρισμός διαγωγής ως «καλής» ή «μεμπτής» πρέπει να είναι αιτιολογημένος.
Στην ίδια πράξη χαρακτηρίζεται και η διαγωγή των μαθητών/τριών των οποίων η φοίτηση χαρακτηρίστηκε ανεπαρκής.
α) Ο χαρακτηρισμός της διαγωγής των μαθητών/τριών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έχει παιδαγωγικό χαρακτήρα και αποσκοπεί στον εντοπισμό προβλημάτων συμπεριφοράς και στην καλύτερη παιδαγωγική αντιμετώπιση τους στο πλαίσιο της σχολικής ζωής. Κανένας χαρακτηρισμός που αφορά τη διαγωγή των μαθητών/τριών αυτών δεν αναγράφεται στους τίτλους σπουδών, όπως στα απολυτήρια, στα αποδεικτικά απόλυσης και στα κάθε είδους αποδεικτικά και πιστοποιητικά σπουδών.
β) Αποδεικτικά απόλυσης και κάθε είδους αποδεικτικά και πιστοποιητικά σπουδών, που αφορούν μαθητές/τριες που φοίτησαν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση πριν από την έναρξη ισχύος του παρόντος, εκδίδονται εφεξής χωρίς την αναγραφή του χαρακτηρισμού της διαγωγής.
Καμία μεταβολή της διαγωγής μαθητή/τριας δεν μπορεί να γίνει από τον Σύλλογο Διδασκόντων/ουσών μετά την οριστική έξοδο του/της από το σχολείο.
Σημειώνεται ότι ο προηγούμενος χαρακτηρισμός διαγωγής στα σχολεία είχε καταργηθεί το 2017 από τον Κ.Γαβρόγλου, κατόπιν αιτήματος από 28 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ που ζητούσαν την κατάργηση της διαγωγής κοσμίας –αυτό το «τσαλάκωμα» της διαγωγής των μαθητών με παραβατική συμπεριφορά.
Οι βουλευτές με ερώτησή τους υπενθύμιζαν ότι με βάση το Προεδρικό Διάταγμα 104 του 1979, η διαγωγή ενός μαθητή, όταν παρεκκλίνει «από την προσήκουσα», μπορεί να χαρακτηρισθεί (αντί της «κοσμιωτάτης») «κοσμία» και (ακόμη χειρότερα) «επίμεμπτη». Το μέτρο έχει παρελθόν πριν από τη μεταπολίτευση και το 1979 και όπως σημείωναν οι βουλευτές, «χρησιμοποιήθηκε για την περιθωριοποίηση μαθητών, πολλές φορές λόγω των ιδεών τους, την πολιτική δράση τους, τη θρησκεία, το χρώμα τους κ.λπ. Ο Ελευθέριος Βενιζέλος καθώς και νυν βουλευτές έχουν τιμωρηθεί ως μαθητές με τον χαρακτηρισμό της διαγωγής τους ως κοσμίας».
Να μην κατατεθεί το νομοσχέδιο καλεί την κυβέρνηση η ΑΔΕΔΥ
Σε ανακοίνωσή της η ΑΔΕΔΥ ζητά να μην κατατεθεί το νομοσχέδιο για την Παιδεία εν μέσω πανδημίας και καλεί την κυβέρνηση “να σεβαστεί τους θεσμοθετημένους, εδώ και πολλές δεκαετίες, κανόνες του δημοκρατικού διαλόγου και να μην προχωρήσει σε μονομερείς ενέργειες”.
Αναλυτικά στην ανακοίνωσή της αναφέρει:
Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και η Κυβέρνηση της Ν.Δ. αποφάσισαν να φέρουν, σύμφωνα με δημοσιεύματα του Τύπου και «διαρροές» κυβερνητικών στελεχών, εν μέσω πανδημίας, για συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή, του πολυνομοσχεδίου για την Παιδεία. Ένα νομοσχέδιο που περιλαμβάνει αλλαγές σε όλες σχεδόν τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, από την Πρωτοβάθμια έως την Τριτοβάθμια.
Παρά την αντίθεση του εκπαιδευτικού κινήματος, στο σύνολό του, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας επιμένει, εν μέσω πανδημίας και σε κενό θεσμικού διαλόγου, να φέρει προς ψήφιση αντιεκπαιδευτικές ρυθμίσεις. Τώρα, προφανώς, έκρινε ότι είναι ο κατάλληλος χρόνος για να το ψηφίσει, χωρίς αντιδράσεις, λόγω των περιοριστικών μέτρων.
Το Υπουργείο Παιδείας έχει χρέος να σεβαστεί τους θεσμοθετημένους, εδώ και πολλές δεκαετίες, κανόνες του δημοκρατικού διαλόγου και να μην προχωρήσει σε μονομερείς ενέργειες, με αρνητικό πρόσημο, που καταδεικνύουν περιφρόνηση προς τους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές και την κοινωνία. Η Εκτελεστική Επιτροπή της Α.Δ.Ε.Δ.Υ., αφού έλαβε υπόψη της τις αποφάσεις των εκπαιδευτικών Ομοσπονδιών ΔΟΕ και ΟΛΜΕ, καλεί την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και την Κυβέρνηση της Ν.Δ.:
1. Να μην καταθέσουν, τώρα, στη Βουλή για ψήφιση το πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία. 2. Να λάβουν όλα τα απαραίτητα μέτρα στήριξης του δημόσιου σχολείου και να διασφαλίσουν τη δυνατότητα συμμετοχής στην «εκπαιδευτική διαδικασία» όλων των μαθητών και ιδιαίτερα των μαθητών των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων.
Από την Εκτελεστική Επιτροπή της Α.Δ.Ε.Δ.Υ.
Πηγή: alfavita.gr